سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتشار جزئیاتی بیشتر از داعش و سرکردگان‌ آن

مرکز مطالعات آمریکایی در جدیدترین گزارش خود به جزئیات بیشتری از گروه داعش و سرکردگان آن پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پایگاه البلد، در گزارش که واحد مطالعات ژئوسیاسی موسسسه مطالعات واشنگتن منتشر کرده است برخی اطلاعات از داعش و شیوه تفکر سرکرده‌های و جزئیات اطلاعاتی این گروه را شرح داد است.

بر اساس این گزارش البغدادی یک شورای نظامی 8 تا 13 نفره دارد که همه آن‌ها عراقی هستند زیرا البغدادی به دیگران اعتمادی ندارد.

در این گزارش امده است: 3 نفر روسای شورای البغدادی را تشکیل می‌دهند و یک افسر سابق بعث به نام سرهنگ ستاد "حجی بکر" این شورای نظامی را رهبری می کند. وی پس از اینکه به داعش پیوست و خدمات نظامی خود و تجربه ارتش بعث را در ان عرضه کرد به عنوان عضوی در این گروهک جذب شد.

سرهنگ حجی از حزب بعث توبه کرد و به عنوان بزرگترین فرمانده نظامی نزدیک به"ابوعمر البغدادی" رهبر پیشین داعش مطرح شد در حالی که آشنایی قبلی میان این دو نبود و از طریق واسطه ها با ابوعمر و ابوحفص المهاجر پذیرفته شد و پذیرش وی مشروط به دادن اطلاعات مفید از ارتش بود.
وی پس از مدتی به عنوان مشاور نظامی ابوعمر البغدادی و "ابو حفص المهاجر" ارتقا یافت.

این سرهنگ بعثی اطلاعات نظامی و طرح هایی در اختیار داعش قرار داد و آنها را با فرماندهان نظامی سابق وابسته به حزب بعث مرتبط کرد.به مرور زمان سرهنگ حجی بکر جایگاه خاصی نزد گروه داعش پیدا کرد  و به مثابه گنج نظامی و فرماندهی بزرگ ظرف چند هفته مطرح شد.

در این گزارش همچنین آمده است: "ابوبکر البغدادی" عضوی از گروه داعش بود که در هسته اصلی فرماندهی این گروه جایی نداشت وی در غرب عراق به ویژه الانبار و فلوجه اقامت می‌کرد.
 وی به مدت 50 روز مشاور ابوعمر البغدادی و ابو حفص المهاجر شد.

هدف قرار گرفتن البغدادی و ابوحفص و مرگ هر دو فاجعه ای برای گروه موسوم به دولت عراق به شمار می رفت.

در این میان حجی بکر آسیبی ندید و فرماندهان ارشد همه به صورت یکباره به هلاکت رسیده بودند و فرماندهی این گروه خالی شد و زمینه برای حجی بکر فراهم شد و مورد ارج همه قرار گرفت.

پس از ترور دو سرکرده یعنی ابوعمر البغدادی و ابو حفص المهاجر، سرهنگ حجی بکر به اطلاعات نزدیکان و دیگر فرماندهان رساند که با امیر جدید داعش یعنی "ابوبکرالبغدادی" بیعت کرده است و این خبر برای همه غافلگیر کننده بود.

ناآرامی‌ها در سوریه شروع شد و همه نگاه ها اعضای این گروه به سوریه معطوف شد سرهنگ حجی بکر نگران شد و از ابوبکرالبغدادی خواست که به فرماندهان دستور دهد به فکر رفتن به سوریه نباشند و هر فردی که به سوریه برود عضو منفک و جدا شده تلقی گردد.

پس از این این افسر بعثی تفکر تشکیل گروهی از غیر عراقی ها برای رفتن به سوریه به سرکردگی یک فرماندهی سوری را مطرح کرد و فرماندهان عراقی عضو این گروه از رفتن به سوریه منع شدند.

فرماندهی جدید در شام اقدام به جذب اعضای غیر عراقی و اعضای جدید خارج از منطقه کردند و جبهه النصره شکل گرفت و با سرکردگی ابو محمد الجولانی رشد کرد و بزرگ شدو در نهایت با "ابو محمد الجولانی" جهانی شد.

بسیاری از تروریست ها از کشورهای حوزه خلیج فارس، تونس، لیبی، مغرب، الجزایر، کشورهای اروپایی و یمن به جبهه النصره پیوستند و این جبهه قدرت و شهرت زیادی پیدا کرد که این اوج گیری جبهه النصره موجبات نگرانی سرهنگ حجی بکر و البغدادی را فراهم آورد به ویژه که در جبهه النصره وابستگی به گروه موسوم به دولت عراق و شخص البغدادی کم بود.

سرانجام البغدادی و حجی بکر و همراهان آن قبل از انحلال جبهه النصره ظرف سه هفته به سوریه وارد شدند و به محلی در مرز با ترکیه رفتند.

در همین حال البغدادی در اتاقک آهنی سیار در نزدیکی اردوگاه آوارگان سوری کاملا امن و به دور از انظار قرار گرفت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.