سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

کرمانشاه در ادوار مختلف تاریخی

با اکتشافاتی که توسط باستان شناسان داخلی و خارجی در استان کرمانشاه صورت گرفته، آثار و اشیاء متعددی به دست آمده که هر کدام از آنها به دوره ای از ادوار مختلف تاریخی تعلق دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه؛علیرضا مرادی بیستونی معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه در خصوص دوران لولوبی ها گفت: آخرین دسته از کسانی که قبل از مادها در غرب فلات ایران مستقر شدند اقوامی به نام لولوبی، گوتی، کاسی و ... بودند که قوم لولوبی در دشت ذهاب کرمانشاه، شهر زور و سلیمانیه عراق سکونت داشتند.

وی افزود: از شاهان معروف لولوبی ها «آنوبانی نی» بوده که در سده 22 قبل از میلاد سنگ نوشته ای از او بر صخره سرپل ذهاب نزدیک شهر سرپل ذهاب هنوز وجود دارد.

این باستان شناس کرمانشاهی ادامه داد: در استان کرمانشاه آثاری از دوران لولوبی ها به جا مانده است که در ناحیه سرپل ذهاب قرار دارند و گویای بخشی از تاریخ این سرزمین است و از نظر وجود آثاری از این دوران تاریخی با این قدمت در کشور کم نظیر بوده و بسیار مورد توجه پژوهشگران و گردشگران خارجی و داخلی می باشد.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه در خصوص نقش برجسته آنوبانی‌نی گفت: آنوبانی‌نی نام پادشاه لولوبی بوده و سنگ نبشته و نقش برجسته منسوب به او در شهر سرپل ذهاب، از قدیمی ترین سنگ نبشته های ایران با قدمت ۴۸۰۰ سال است.

مرادی بیستونی با بیان اینکه کتیبه داریوش در بیستون بسیار به این نقش برجسته دوران لولوبی ها شباهت دارد، افزود: این نقش برجسته یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های کشور است که ‌حداقل دو هزار سال از کتیبه داریوش قدیمی‌تر است. به دلیل شباهت زیاد، بسیاری اعتقاد دارند که داریوش کتیبه بیستون را با الهام از آنوبانی‌نی بر دل کوه بیستون حک کرده است.

این باستان شناس کرمانشاهی گفت: متاسفانه 30 درصد این نقش برجسته ارزشمند تاریخی بر اثر ترکش‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آسیب دیده است./ز

برچسب ها: کرمانشاه ، ادوار ، تاریخی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.