سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

آغاز اجراي طرح ملي بررسي باقي مانده آفت کش ها، فلزات سنگين و نيترات در محصولات کشاورزي در مشهد

طرح ملي بررسي باقي مانده باقي مانده آفت کش ها، فلزات سنگين و نيترات در محصولات کشاورزي توسط دانشگاه علوم پزشکي مشهد آغاز شد.

مدير نظارت بر مواد غذايي،آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي مشهددرگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، گفت:‌اين طرح بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور و به استناد دستورالعمل سازمان غذا و دارو در قالب بررسي باقي مانده هاي سموم و آفت کش ها،فلزات سنگين و نيترات در محصولات کشاورزي اجرا مي شود.

دکتر اسماعيل زاده افزود:بر اساس اين طرح محصولات باغي و کشاورزي که بيشترين سهم را در سبد غذايي شهروندان به خود اختصاص داده اند از جمله خيار، گوجه فرنگي، کاهو، پياز، سيب زميني، سيب درختي و برنج مورد بررسي قرار مي گيرند.

مدير نظارت بر مواد غذايي،آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت : اين طرح در ميادين ميوه و تره بار مشهد به صورت هفتگي و تا پايان سال 93 اجرا مي شود.

دکتر اسماعیل زاده افزود :نمونه ها براي بررسي به آزمايشگاههاي کنترل کيفي منتقل و نتايج آن به سازمان غذا و دارو ارسال مي شود.

وی درباره هدف از اجراي اين برنامه گفت : هدف از اجراي اين برنامه تامين و ارتقاء سلامت جامعه می باشد که این خود يکي از سياستهاي اصلي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي است .

مدير نظارت بر مواد غذايي،آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي مشهد در خصوص علت بررسي نيترات و آفت کش ها در محصولات کشاورزي افزود : در حال حاضر به لحاظ غني سازي خاک به صورت گسترده از کودهاي شيميايي استفاده مي شود و ممکن است در برخي از محصولات کشاورزي ميزان نيترات حاصل از کودهاي شيميايي افزايش يابد.

دکتراسماعيل زاده در ادامه گفت : به لحاظ امکان استفاده از سموم غير مجازیا بيش از ميزان مورد نياز و يا نامناسب بودن زمان استفاده در محصولات کشاورزي و باغي که این عوامل مي تواند فاکتور خطري براي مصرف کنندگان باشد.

دکتر اسماعيل زاده اظهار اميدواري کرد: با همکاري سازمانهاي جهاد کشاورزي، صنعت معدن و تجارت و شهرداري، نتايج اين طرح منجر به توليد محصولات کشاورزي سالم و بدون مواد خطرزا شود.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: آفت ، فلزات ، محصول ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.