سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اما و اگرهای وام ازدواج جوانان؛

آیا وزیر اقتصاد به قول دوماهه خود برای تعیین تکلیف وام ازدواج عمل خواهد کرد؟

پرداخت وام ازدواج موضوعی است كه در سال‌های اخير و با توجه به سخت‌ترشدن شرايط ازدواج، اهميت بيشتری يافته و چند سالی است كه با وجود مبلغ پایین آن به يكی از تكيه‌گاه‌های جوانان تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، داستان پرداخت وام ازدواج به جوانان، موضوعی است كه پس از انقلاب آغاز شد؛ در اين طرح برای تسهيل ازدواج و ترغيب جوانان به اين امر، به هر كدام از زوج‌های جوان مبلغی تعلق می‌‌گرفت كه اين مبلغ در هر زمان بسته به ميزان تورم افزايش می‌يافت، هم اكنون این وام به ميزان 3 میلیون تومان براي هر نفر (6 ميليون تومان در كل) رسيده است.

برای دريافت وام ازدواج، اولين مدرك لازم، عقدنامه است. البته مسئله به همين جا ختم نمی‌‌شود و اين رشته سر دراز دارد، اگر تاكنون برای دريافت اين وام به بانكی مراجعه كرده باشيد، قطعاً با ليست بلند بالايی از مدارك كه بايد تهيه شوند روبه رو شده‌ايد، اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی کليه صفحات شناسنامه‌های زوجين، اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنين، اصل و کپی کارت ملی (موقت يا دايم) زوجين، اصل و کپی کارت ملی (موقت يا دايم) ضامن، کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجين، کد رهگيری ده رقمی دريافتی از سايت پس از مرحله ثبت نام، اما باید گفت که تازه اين اول ماجراست! هر كس كه تقاضای دریافت وام ازدواج را دارد، بايد دو نفر ضامن داشته باشد، اما این مهم بسته به بانك دارد.

بعد از تهيه همه اين مدارك و آوردن دو ضامن به بانك مربوطه، حالا بايد در نوبت انتظار بمانيد، هر شعبه در طول يك سال اعتبار مشخصی برای پرداخت وام ازدواج دارد و امكان دارد شعبه‌ای كه شما به آن مراجعه می‌كنيد اعتبارش تمام شده باشد و شما در نوبت براي سال آينده بمانيد!

هنگامی كه نوبت به شما رسيد هم بايد مدارك بانكی را امضا كنيد و چندين و چند جا قول دهيد که حتماً پول را به بانك باز می‌گردانيد!

اگر تمامی اين مراحل كه از هفت‌خان هم بيشتر است و احتمالاً رستم هم نمی‌تواند جان سالم از آن به در برد را پشت سر گذاشتيد، آن وقت است كه 6 ميليون تومان به شما و همسرتان تعلق می‌گيرد و البته بايد تا دو يا سه سال، اقساط آن را بپردازيد؛ 6 ميليون تومانی كه به تنهايی برای انجام هيچ‌كدام از مقدمات ازدواج كافی نيست.

داستان وام ازدواج هم در جامعه ما بيشتر شبيه كاريكاتور شده است. از يك سو تبسمی را بر چهره می‌نشاند و از سوی دیگر روزنه‌ای در تاريكی است.

در حال حاضر ثبت درخواست وام ازدواج برای برخی بانک‌ها امکان پذیر نیست چراکه این بانک‌ها در لیست بانک‌های دارای بودجه در استان مورد نظر نیستند، در ضمن ممکن است در ساعاتی از شبانه روز که شما به سایت مراجعه نمی‌کنید بانک مورد نظر به لیست بانک‌های دارای بودجه اضافه شود و بلافاصله از لیست خارج شود و شما متوجه نشوید.


این در حالی است که "محمد حسن آصفری" نماینده مردم اراک و کمیجان در نشست علنی (سه‌شنبه 17 تیر ماه) در سوالی از وزیر امور اقتصاد و دارایی در مورد پرداخت نشدن وام ازدواج در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: پرداخت وام ازدواج یکی از دغدغه‌های امروز جوانان کشور است که باید به آن توجه فراوانی کرد.

"علی طیب‌نیا" وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس قول داد تا ظرف دو ماه مساله وام قرض‌الحسنه ازدواج را از بانک‌ها پیگیری و گزارش آن را به هیئت رئیسه و کمیسیون تخصصی مربوطه مجلس ارائه کند.

در این جلسه پس از ارائه توضیحاتی از سوی وزیر اقتصاد و همچنین آصفری نماینده اراک، وی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع شده است، البته پیش از اعلام قانع شدن از پاسخ‌های طیب‌نیا، از او خواست که زمانی را برای حل مشکل پرداخت وام ازدواج جوانان مشخص کنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به آصفری گفت: وزیر اقتصاد می‌گوید در اسرع وقت تلاش خود را می‌کند، چراکه باید بانک‌ها را راضی کند، وزیر اقتصاد نمی‌تواند در این زمینه دستوری به بانک‌ها بدهد، ولی این موضوع را پیگیری خواهد کرد و می‌گوید ظرف دو ماه آینده مشکل پرداخت وام ازدواج را حل می‌کند.

پس از این اظهارات رئیس مجلس، آصفری گفت: با توجه به اینکه طیب‌نیا قول داده ظرف دو ماه آینده مشکل وام ازدواج را حل کند، از این رو بنده از پاسخ‌های خود قانع شدم.

اما "محمدباقر نوبخت" سخنگوی دولت یازدهم نیز (25تیرماه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با وام ازدواج" اظهار داشت: در یک تصمیم همکاری مشترک با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مقرر شد، بعد از عید فطر پرداخت وام‌های ازدواج آغاز شود

 


آنطور که نوبخت خبر داده با هماهنگی "علی طیب‌نیا" وزیر اقتصاد و "ولی‌الله سیف" رئیس کل بانک مرکزی بناست مشکل وام ازدواج بعد از تعطیلات عید فطر حل شود، اما بعد از گذشت یک هفته و تلاش برای مصاحبه با مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مشخص نشد که منبع جدید وام ازدواج چه خواهد بود!

"محمد اسماعیل سعیدی" نماینده مردم تبریز، آذر‌شهر و اسکو و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، از طرح دوفوریتی بیش از 220 نماینده برای تامین اعتبارات وام ازدواج جوانان خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، مبلغی از صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق مهر امام رضا(ع) قرار می‌گیرد، تا این صندوق وام‌ مورد نیاز جوانان را پرداخت کند.   

وی ادامه داد: این طرح به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شده که بعد از اعلام وصول و تصویب آن در صحن علنی می‌تواند مشکل وام ازدواج جوانان را مرتفع کند.

در پایان باید گفت که گرفتن وام ازدواج حق جوانان است، اما متاسفانه در حال حاضر تنها تبدیل  به آرزو شده، صف‌های تسهیلات بانکی به نام وام ازدواج، خیلی طولانی شده است، بی‌توجه‌های بانک مرکزی به این درخواست‌ها، گویی که بانک مرکزی وام ازدواج رو سه طلاقه کرده، اما با کهنه شدن زخم وام ازدواج جوانان،  مجلس به وزیر اقتصاد و دارایی دو ماه مهلت داده تا موانع پرداخت وام ازدواج رو برطرف کنه، مهلتی که تقریبا یک ماه از آنباقی مانده است.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.