سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بی‌بی‌سی:

دانشجویان ایرانی در نروژ به بهانه تحریم‌ها اخراج می‌شوند+ تصاویر

نروژ در اقدامی خصمانه به بهانه تحریم‌های غرب علیه ایران، دانشجویان ایرانی را از دانشگاههای خود اخراج می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه بی بی سی، "حمیده کفاش" یکی از دانشجویان ایرانی در نروژ پس از اخراج شماری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای ایرانی از جمله خودش، از دانشگاه‌های این کشور به بهانه تحریم‌های ضدایرانی، در این خصوص ابراز خشم و نگرانی کرد.


"حمیده کفاش" 27 ساله که در آستانه آغاز دوره تحصیلات دکترای خود در دانشگاه علوم و فناوری  (NTNU) نروژ در رشته مهندسی صنایع بود، می‌گوید: زمانیکه خبر اخراج دانشجویان ایرانی را شنیدم، نمی‌توانستم آنرا باور کنم.

او یکی از 10 فردی است که نامه اخراج وی از دانشگاه برایش ارسال شده و اعلام میدارد آنها باید خاک نروژ را ترک کنند.

در این نامه‌ها که از سوی پلیس و سرویس امنیتی نروژ ارسال شده، ادعا شده که تحصیل آنها در این رشته باعث می‌شود آنها دانشی بیاموزند که بعدها در زمینه توسعه برنامه هسته‌ای ایران به این کشو کمک کند.

اما حمیده این ادعا را تکذیب می کند و می‌گوید: این یک بهانه است. رشته من الا ارتباطی با برنامه هسته‌ای ندارد. من اکنون بر روی روش کاهش انتشار CO2 در توليد فرومنگنز کار می‌کنم که بعدها در زمینه زیست محیطی بسیار سودمند خواهد بود.

تظاهرات در اعتراض به اخراج دانشجویان ایرانی

این قانون ساختگی، علاوه بر "حمیده کفاش" دو دانشجوی ارشد ایرانی همین دانشگاه را نیز دربرگرفته است. این در حالی است که هفت دانشجوی ایرانی در تحصیلات پایین تر در رشته‌های دیگر نیز نامه اخراج دریافت کرده‌اند.

این دانشجویان در اعتراض به این اقدام تبعیض‌آمیز، کمپین‌هایی را به راه انداخته‌اند از جمله اعتراضاتی را در صحن دانشگاه برنامه‌ریزی کرده و صفحاتی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند. 

"جاستین ماردالن" رئیس اداره مواد و علوم و مهندسی در دانشگاه علوم و فناوری نروژ می گوید: ما فکر می کنیم تصمیم اداره مهاجرت بی اساس و اشتباه است...موضوع دانشجویان من کاهش انتشار دی اکسید کربن و دیگر آلاینده ها است که یک کار دوستدا محیط زیست است و هیچ ارتباطی با تسیحات یا هر چیز دیگر مشابه آن ندارد.

سرویس امنیتی پلیس نروژ از اظهارنظر درباره این ده دانشجو خودداری کرد اما در بیانیه ای که اوایل ژوئن منتشر کرد، تایید کرد دهها دانشجوی ایرانی که درخواست داشتند در سال تحصیلی امسال، برای ادامه تحصیل به نروژ بیایند، به این علت درخواست روادید آنها رد شده است.

در این بیانیه آمده است: از سال 2012 ما متوجه افزایش درخواست ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی برای تحصیل در برنامه های دانشگاهی فنی پیشرفته نروژ شدیم...ما در سال 2013 بر اساس تعهدات خود در برابر قطعنامه های سازمان ملل، توصیه کردیم درخواست های حدود شصت دانشجو و محقق رد شود.

پروفسور تارگیر موآن که ریاست بخش کشتی ها و سازه های اقیانوسی این دانشگاه را بر عهده دارد، می گوید:  نروژ به حضور افرادی ممتاز نیاز دارد. بیشتر دانشجویان خارجی که به اینجا می آیند، پس از تحصیل، در نروژ کار و به توسعه آن کمک می کنند. از این رو تصمیم اخیر درباره ایرانی ها برای ما غافلگیرکننده بود.

حدود 200 دانشجوی ایرانی در دانشگاه علوم و فناوری نروژ مشغول به تحصیل هستند و صدها دانشجوی دیگر در دیگر موسسات آموزشی این کشور تحصیل می کنند. حتی برای کسانی که تا کنون این تصمیم اداره مهاجرت نروژ بر وضعیت آنها تاثیر نگذاشته است، زمان با نگرانی سپری می شود. 

در داخل دانشگاه ها نیز نگرانی هایی وجود دارد از اینکه برای دانشجویان ایرانی دوره های کارشناسی ارشد و دکترا به رغم با استعداد بودنشان، بخت کمتری برای ادامه تحصیل وجود خواهد داشت زیرا درباره وضعیت کار و اقامت آنها پیچیدگی هایی وجود دارد.

در حالیکه حمیده و دیگر دانشجویان منتظر نتیجه تجدید نظر خواهی خود هستند، وزارت آموزش و تحقیق نروژ خواستار برگزاری نشستی در پاییز امسال به منظور روشن شدن این مسئله شده است. در این نشست از نمایندگان وزارت خارجه، سرویس امنیتی و اداره مهاجرت دعوت شده است. دانشجویان ایرانی و استادان آنها با دقت نتیجه این نشست را دنبال خواهند کرد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.