سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو انجمن بهره‌وری ایران مطرح کرد

توجه جدی به بهره‌وری در تدوین برنامه ششم/ وضعیت بهره‌وری در کشور مطلوب نیست

عضو انجمن بهره‌وری ایران گفت: وضعیت بهره‌وری در کشور مطلوب نیست چرا که نداشتن یک برنامه منسجم و نبود نگاه جدی به بهره‌وری در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور نبوده است.

صدیقه حسینی صفا کارشناس ارشد بهره وری و عضو انجمن بهره وری ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با ارزیابی وضعیت بهره‌وری کشور اظهار داشت: در این رابطه نمی‌توان به آمار و ارقام اکتفا نمود چرا که آمار و ارقام از این بحث کاملاً جدا می‌باشد همان‌طور که تا چند سال گذشته آمار رسمی در رابطه با وضعیت بهر‌ه‌وری منتشر نمی‌شد.
 
وی با بیان اینکه وضعیت بهره‌وری در کشور مطلوب نیست گفت: در مقایسه با کشورهای عضو سازمان بهره‌وری آسیا APO بهر‌ه‌وری سرمایه در کشور ما بسیار نامناسب است و آمارهای ضعیف گویای امر می‌باشد.
 
عضو انجمن بهره‌وری ایران افزود: نداشتن یک برنامه منسجم برای ارتقا بهره‌وری مهمترین عاملی است که موجب ضعف بهره‌وری در کشور شده است.
 
صفا اظهار داشت: ژاپن که در زمینه بهره‌وری آسیا پیشرو می‌‌باشد بعد از جنگ جهانی دوم و از سال 1946 اقدام به تهیه برنامه‌های بهره‌وری و اجرای آن نمود.
 
* ارتقای بهره‌وری با به اشتراک نظر ساختن عمومی مفهوم آن
 
وی با بیان اینکه در اروپا نیز در رابطه با بهره‌وری اقداماتی را بعد از جنگ جهانی دوم آغاز نمودند اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما نگرش اساسی در رابطه با بهر‌ه‌وری همگام با به اشتراک نظر ساختن آن آغاز نشد به طوری که بعد از انقلاب اسلامی در برنامه‌های اول و دوم نگاه به بهره‌وری سطحی بود.
 
عضو انجمن بهره‌وری تصریح کرد: آمارها هنوز نشان می‌دهد که ضعف بهره‌وری به علت نبود عزم راسخ در این رابطه ادامه دارد.
 
صفا گفت: در طول برنامه اول توسعه هیچ نگاه جدی و بند خاصی به بهره‌وری نبوده ضمن آنکه در برنامه دوم تنها تبصره 35 قانون دوم به موضوع بهره‌وری اختصاص یافت که به موجب آن کمیته بهره‌وری در سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها می‌بایست شکل می‌گرفت.
 
عضو انجمن بهره‌وری ایران اضافه کرد: در برنامه سوم توسعه هیچ ماده خاصی به بهره‌وری تعلق نگرفت و ساختار حرکتی بهره‌وری ما بسیار ضعیف شکل گرفت به طوری که در سطح کلان جامعه بی‌حمایت ماند.
 
* وضعیت نامطلوب بهر‌ه‌وری نیروی انسانی در کشور
 
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب نظام مدیریت منابع انسانی اظهار داشت: امروزه بهره‌وری نیروی انسانی در کشور ما از بدترین وضعیت بهره‌وری برخوردار است به طوری که نیروهای متخصص ما با وجود نظام اداری ضعیف خوب به کار گرفته نمی‌شود.
 
صفا تأکید کرد: ضعف نظام‌های مدیریت منابع انسانی موجب وضعیت نامطلوب بهر‌ه‌وری نیروی انسانی در کشور شده است و این منبع غنی و بزرگ کشور به هدف می‌رود.
 
* نگاه جدی به بهره‌وری در تدوین برنامه ششم توسعه
 
صفا به دولت مردان توصیه کرد در تدوین برنامه ششم توسعه تا زمانی که ماده‌های مشخص قانونی با تمرکز بر بهره‌وری با بودجه مناسب در نظر گرفته نشود نگاه جدی به بهره‌وری صورت نگرفته است.
 
عضو انجمن بهره‌وری با بیان اینکه هر جا بودجه مناسب تعیین شده یقیناً نگاه سیاسی به همان سمت بوده است بیان داشت: سازمان ملی بهره‌وری با وجود منابع انسانی مناسب به عنوان متولی امر بهره‌وری عملکرد مناسبی در این زمینه نداشته که علت اصلی آن بودجه نامناسب است.
 
* مفهوم بهره وری در کشور ناشناخته است
 
عضو انجمن بهره‌وری ایران با بیان اینکه بهر‌ه‌وری با دیدگاه‌های مختلفی تعریف شده افزود: بهره‌وری عبارت است از اجتماع اثر بخشی و کارایی به طور مداوم، که همین کلمه به طور مداوم این تعریف ساده را پیچیده کرده است.
 
صفا گفت: اگر هر فردی در انجام حتی امور روزانه اثربخشی و کارایی را رعایت کند، حرکت بهر‌ه‌وری در کشور  سرعت می‌گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: بنا بر جدیدترین تحقیقی که از 160 نفر اساتید دانشگاه معتبر در رابطه با سوال مفهوم بهره‌وری چیست؟ تنها 15 نفر توانستند به این سوال جواب دهند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: نیرو ، بهره وری ، توسعه ، رشد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.