سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بازنگری "قراردادهای نفتی" باید به صورت بردبرد تنظیم شود/ ایجاد تحول عظیم با بازنگری قراردادها

رئيس كميته بازنگري قراردادهاي نفتي ايران گفت: تحولات در سطح جهانی و منطقه عامل اصلی در بازنگری قراردادها است و این امر مهم باعث شده که با بازنگری قراردادها به صورت بردبرد عرصه را برای رقابت و برداشت از میادین نفتی فراهم شود.

سيد‌مهدي حسيني در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص اهمیت قراردادهای نفتی ایران اظهار داشت: تمام تحولاتی که در طی 110 ساله صنعت نفت اتفاق افتاده و عمده تحولاتی که در نفت و صنایع نفت کشورهای تولید کننده بزرگ و خاورمیانه رخ داده این است که این صنعت بزرگ و استراتژیک تحولات بسیاری را پشت سرگذاشته است.
 
حسینی گفت: تحليل‌هاي دهه 50 و 60 درباره نفت چندان درست نيست و دنياي امروز تغيير كرده است.

حسيني ادامه داد: بخصوص بعد از ملي شدن صنعت نفت شركت‌هاي خارجي مجبور شدند در چارچوب قرارداد افزايش ضريب بازيافت را تامين كنند.

رئيس كميته بازنگري قراردادهاي نفتي ايران تصریح کرد: تحولات در سطح جهانی و کشور عامل اصلی در بازنگری قراردادها است. تجربه نشان داده که قبلا قراردادها بصورت نابرابر منعقد می شد بنابراین سعی کردیم از وضع نابرابر را به وضع متعادل تبدیل کنیم.
 
حسینی تاکید کرد: در تنظیم قراردادهای نفتی رابطه بین تولید و شرکتهای مصرف کننده صاحب تکنولوژی و سرمایه در چارچوب قراردادها لحاظ شده است. اگر به صورت بردبرد یا وین وین تنظیم نشود در آینده صنعت نفت دچار چالش خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته رابطه نابرابر در قراردادهای نفتی ایران حاکم بود و قراردادها به صورت یک جانبه صورت می گرفت.
 
حسینی تاکید کرد: در 20 سال گذشته اگر با پول خودمان کار کنیم می توانیم دانش و مدل جدید را در داخل کشور بومی سازی کنیم.
 
رئيس كميته بازنگري قراردادهاي نفتي ايران تصريح كرد: هرچه منافع ما با منافع شركت‌هاي خارجي بيشتر گره بخورد به نفع ما خواهد بود.
 
 حسینی تاکید کرد: برای توسعه میادین نفتی و قراردادهای بای بک که 20 سال قبل امضا شده آمارها نشان می دهد که کارنامه درخشانی داشتیم .امروزه سهم بای بک در محصول تولید نفت و گاز مجموع مایعات 20 هزار بشکه در روز است و سهم گاز حدود 250 میلیون مترمکعب در روز بوده که مجموع درآمد کل آنها 110 میلیاد دلار می شود.و در مقایسه با کل سرمایه گذاری بای بک 45 میلیارد دلار است که با ارزش تولیدی چهار ماهه سود را به همراه دارد.
 
رئيس كميته بازنگري قراردادهاي نفتي ايران گفت: نکته قابل توجه این است که که رابطه بردبرد باشد تا حالت پایدار ایجاد شود و این نوع قراردادها به نفع کشور است.
 
حسینی تاکید کرد: هم اکنون اکثر کشورها حاضر نیستند بصورت بای بک کار کنند چرا که بازار ایران متحول شده در 20 سال قبل قیمت نفت 15تا20 دلار بود  همچنین در آن زمان ایران رقیب آنچنانی نداشت.
 
وي با بيان اينكه بايد سياست‌هاي انرژي كشور را بدانيم كه بهترين آن در سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي آمده است، گفت: رويكرد اقتصاد مقاومتي جهادي، انعطاف‌پذير، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پيشرو و برون‌گراست و در اين سياست‌ها بر افزايش ذخاير راهبردي نفت و گاز كشور به منظور اثر‌گذاري و بازار جهاني نفت و گاز تاكيد شده است.
 
حسيني با بيان اينكه نفت يك مقوله بين‌المللي است گفت: محور همه بحث‌ها در اين زمينه عرضه و تقاضاست و دنيا نگران عدم عرضه به موقع منابع انرژي به بازار مصرف است.
 
وي اضافه كرد: تقاضاي جهاني رو به رشد است، چون اقتصاد جهان و جمعيت جهان نيز در حال رشد هستند. البته عوامل كنترل‌كننده تقاضا مانند فناوري و افزايش راندمان مصرف و توليد و ملاحظات زيست‌محيطي نيز وجود دارد.
 
حسینی با تاكيد بر اينكه سهم نفت در سبد انرژي جهاني حدود 30 درصد باقي خواهد ماند،گفت: سهم گاز طبيعي از 23 درصد امروز در دو دهه آينده به 38 درصد خواهد رسيد و سهم انرژي‌هاي تجديد‌پذير نيز از 5 تا 10 درصد فراتر نخواهد رفت.
 
رئيس كميته بازنگري قراردادهاي نفتي ايران در ادامه تصريح كرد: تقاضاي عرضه و تقاضا نگراني اصلي جهان است و كساني كه بايد اين توازن را حفظ كنند كشورهاي توليد‌كننده و مصرف‌كننده و شركت‌هاي ملي و بين‌المللي هستند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.