سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

همه چیز در مورد گرمازدگی

در هوای گرم تابستان احتمال ابتلای بسیاری از افراد به گرمازدگی وجود دارد، بنابراین ضروری است تا با گرمازدگی، روش های پیشگیری و نیز اقدامات اولیه در درمان آن آشنا شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه شهریار نوری الاصل کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه گفت، عواملی از جمله قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم تابستان و هوای شرجی، انجام فعالیت های بدنی سنگین و نیز مواردی که بدن نمی تواند دمای خود را پایین بیاورد را از جمله علل بروز گرمازدگی در افراد عنوان کرد.

وی درد در ناحیه ساق پا، زانو و شکم را از جمله علائم گرمازدگی خفیف عنوان کرد  که این علائم به علت از دست دادن آب و املاح بدن در اثر تعریق ایجاد می شود.

وی گفت: در درمان این نوع گرمازدگی می توان از مصرف آب همراه با کمی نمک، دوغ و یا پودر O.R.S به صورتی که یک بسته آن را در چهار لیوان آب جوشیده سرد شده محلول کرده و جرعه جرعه مصرف شود، استفاده کرد.

به گفته نوری الاصل در گرمازدگی متوسط که با علائم سردرد، تهوع، استفراق، رنگ پریدگی، ضعف و خستگی همراه است، ابتدا باید مصدوم را به محیط سرد و خنک انتقال داده و سپس از نوشیدنی خنک همراه با املاح و یا پودر O.R.S استفاده شود و در اینگونه موارد باید سر و صورت مصدوم را خنک و مرطوب نگه داشت و او را در مقابل باد پنکه و کولر قرار داد.

وی کاهش درجه هوشیاری همراه با تهوع و استفراق، تشنج، پوست رنگ پریده و خمیری شکل، افزایش ضربان قلب، اسپاسم در عضلات دست و پاها و گشاد شدن مردمک چشم را از جمله علائم گرمازدگی شدید عنوان کرد.

نوری الاصل اضافه کرد: در این نوع گرمازدگی حرارت دمای بدن به بیش از 40 درجه سانتیگراد افزایش می یابد که در این زمینه فوریت در امداد رسانی بسیار حائز اهمیت است و به عنوان اولین اقدام باید سریعا لباس های مصدوم را از تنش بیرون آورده و با اسفنج یا پارچه ای خیس بدن او را مرطوب کرد.

وی افزود: همچنین می توان بدن مصدوم را در آب سرد غوطه ور کرده و او را با ملحفه ای مرطوب و خنک پوشاند و یا در صورت امکان با مالیدن یخ زیر بغل، کشاله ران و دور گردن مصدوم را خنک کرد.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: در صورت دسترسی نداشتن به یخ، گرفتن دوش آب سرد و قرار دادن مصدوم در مقابل باد پنکه، کولر و یا باد طبیعی می تواند بدن فرد را خنک کند و در صورت هوشیار بودن می توان به مصدوم آب خنک داد و خنک کردن بدن او تا رسیدن دمای بدن او به دمای 38 تا 39 درجه سانتی گراد همچنان باید ادامه داشته باشد.

نوری الاصل تصریح کرد: زمانی که دمای بدن مصدوم به حد نرمال رسید باید از لباس های خشک برای فرد استفاده شود.


برچسب ها: کرمانشاه ، همه ، گرما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.