سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

نگهداری نسخه نفیس مناجات حضرت علی(ع) در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی

نسخه ی نفیس و کم نظیری از مناجات حضرت علی(ع) متعلق به قرن دهم هجری قمری در گنجینه ی مخطوطات آستان قدس رضوی حفظ و نگهداری می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خراسان رضوی؛ این نسخه ی کم نظیر از مناجات حضرت امیر المومنین(ع) به کتابت نستعلیق ممتاز میرعلی هروی، خوشنویس و خطاط معروف سده ی دهم هجری قمری است که اواخر شوال سال 939هجری قمری کتابت شده است.

این نسخه نفیس 6 برگ دارد و عرض آن 18 و طولش 5/27 سانتی متر است که از جمله خریدهای قدیمی آستان قدس رضوی محسوب شده که در تیرماه سال 1349 هجری خورشیدی به تملک آستان مطهر حضرت رضا (ع) درآمده است.

در تمام صفحات این نسخه، بین سطور زر اندازی مضرس یا دندانه دار شکل گرفته به نحوی که کل صفحات طلاپوش شده و تنها کتابت و فواصل حروف بر زمینه ی کاغذ مشاهده می شود همچنین این نسخه علاوه بر خط ممتازی که دارد، از شاهکارهای تذهیب نیز به شمار می رود که در صدرش کتیبه ی زرین قلمدانی با سرلوح نیم ترنجی متوّج هراتی زرین تزیین شده است.

این نسخه با همکاری مؤسسه ی آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در بهار سال 1387 هجری خورشیدی با مقدمه ی دکتر محمدجعفر یاحقی و خوشنویسی این مقدمه توسط استاد غلامحسین امیرخانی به زیور چاپ آراسته شد.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: نسخه ، نفیس ، مناجات ، گنجینه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.