سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون ترافیک شهردار تهران

برابر با کل تاریخ پایتخت بزرگراه احداث شده / هر کس زورش بیشتر باشد سهمش از خیابان ها و جاده ها بیشتر است

معاون ترافیک شهردار تهران گفت:طول بزرگراه‌هایی که طی 9 سال گذشته در تهران احداث شده، برابر کل تاریخ پایتخت و طول خطوط مترو که در همین مدت ساخته شده نیز معادل کل تاریخچه متروی تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  تشکری هاشمی در جلسه مشترک شورای معاونین امور اجتماعی و فرهنگی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران گفت: امروزه با نگاه نو به موضوع ترافیک، بیش از هر زمان دیگری مسائل اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و برای حل مسائل و مشکلات ترافیکی با نگرش متفاوت و از منظر فرهنگی و اجتماعی وارد شده‌ایم.
معاون ترافیک شهردار تهران با اعلام این که برای حل بحران ترافیک دو موضوع عرضه سفر و تقاضای سفر مطرح است، تأکید کرد: واقعیت این است که نگاه به هر دو موضوع عرضه و تقاضا سخت‌افزاری است، در صورتی که نگرش نرم‌افزاری به معنا و مفهوم تمرکز بر مسائل اجتماعی و فرهنگی، مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
خیابان ها را نورانی می کنیم اما پیاده روهایمان نور کافی ندارند
وی با اشاره به این که طی چند سال اخیر تلاش‌ها و پیشرفت‌های بسیار خوبی را در جهت ایجاد و بهبود زیرساخت‌های ترافیکی در پایتخت شاهد بوده‌ایم، اظهار کرد: طول بزرگراه‌هایی که طی 9 سال گذشته در تهران احداث شده، برابر کل تاریخ پایتخت و طول خطوط مترو که در همین مدت ساخته شده نیز معادل کل تاریخچه متروی تهران است.
تشکری هاشمی با بیان این که در موضوعات اتوبوسرانی و تاکسیرانی و نیز در بحث سیستم‌های هوشمند حمل و نقل و در مجموع امکانات سخت‌افزاری نیز تلاش ها و پیشرفت های خوبی در این مدت حاصل شده، تصریح کرد: با این وجود مردم از مسائل و مشکلات ترافیکی رنج می‌برند، چرا که هنوز با حمل و نقل انسان محور مبتنی بر کرامت انسانی فرسنگ ها فاصله داریم.
وی با تأکید بر این که معیار حمل و نقل انسان محور، جابه‌جایی‌ انسان ها و رساندن پیاده ها به مقصد است اما در عمل جابه‌جایی خودروها و حرکت سریع‌تر سواره‌ها مورد توجه قرار گرفته، اضافه کرد: در این مسیر، خیابان‌ها را روشن و نورانی و سواره روها را تسطیح و آسفالت می‌کنیم، برای این که خودروها بتوانند تندتر حرکت کنند، در حالی که عابران پیاده برای تردد در پیاده‌روها، نه نور کافی دارند و نه از سطح همواری برخوردار هستند.
پیاده ها را مجبور می کنیم از پل هوایی عبور کنند تا سواره ها سریع تر حرکت نمایند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که تا وقتی برای پیاده‌ها حق و حقوقی قائل نباشیم و به عنوان نمونه ساختمان‌های در دست ساخت، پیاده‌روها را اِشغال کنند و به همین دلیل عابران پیاده‌ مجبور باشند از حاشیه خیابان عبور کنند، نمی‌توانیم ادعای تحقق شهر انسان محور داشته باشیم، اظهار کرد: همچنین تا وقتی عابران پیاده را مجبور می‌کنیم برای عبور از عرض خیابان از پله پل های هوایی عابر پیاده بالا بروند تا خودروها بتوانند در طول خیابان سریع‌تر حرکت کنند، نمی توانیم مدعی حمل و نقل انسان محور باشیم.
تشکری هاشمی با بیان این که در یک کلام شهرمان بر مبنای احترام به کرامت انسان‌ها و رعایت حقوق شهروندان و ارزش‌های انسانی شکل نگرفته، تصریح کرد: زیرساخت‌های ترافیکی را فراهم می‌کنیم تا خودروها جولان بیشتری بدهند،‌ در صورتی که هر قدر این زیرساخت‌ها و به عبارتی عرضه را برای تسهیل در عبور و مرور فراهم ‌کنیم، تقاضای بیشتری نیز به وجود می‌آید.
وی با تأکید بر این که امروز بیش از هر زمان دیگری به اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی در تمام اقشار اعم از پیاده‌ها، سواره‌ها، سرنشینان خودروها و تمام افرادی که در جریان ترافیک نقش و سهم دارند، نیاز داریم، اضافه کرد: هنگامی که پیاده‌ها را آموزش نداده‌ایم و راننده‌هایمان نیز صرفاً به اندازه قبولی در آزمون دریافت گواهینامه آموزش می‌بینند، چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم.
هر کس زورش بیشتر باشد سهمش از خیابان ها و جاده ها بیشتر است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که قانونی که بر جریان ترافیک خیابان ها و جاده هایمان حاکم است، این است که هر کس زورش بیشتر باشد، سهمش بیشتر است، اظهار کرد: به لحاظ رفتارهای ترافیکی بسیار فقیر هستیم و البته این فقر ریشه در فرهنگ عمومی مردم ما ندارد، بلکه ریشه در بی ‌توجهی های تصمیم‌گیران در طول تاریخ از زمان ورود اولین خودرو به کشورمان تا به امروز دارد.
تشکری هاشمی با بیان این که خودرو وارد کشورمان شد اما فرهنگ صحیح استفاده از آن وارد نشد و در این زمینه شاهد یک تأخر فرهنگی و گسست تاریخی هستیم، اظهار کرد: تمام دستگاه‌های فرهنگ ساز کشور از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم گرفته تا صدا و سیما و رسانه‌ها و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی گرفته تا شهرداری ها و پلیس، همه و همه در قبال ارتقاء و بهبود فرهنگ عمومی و رفتارهای شهروندان از جمله فرهنگ ترافیک و رفتارهای ترافیکی مسئولیت دارند.
وی با تأکید بر این که مدیریت جهادی حاکم بر شهرداری تهران یک پیام دارد و آن این است که برای کسب رضای خداوند متعال و انجام تکالیف باید خستگی ناپذیر و البته با عقلانیت و تدبیر و با برنامه‌ریزی به سمت حل و فصل مسائل و مشکلات گام بر داریم، اضافه کرد: امیدواریم در موضوع بهبود رفتارهای شهروندان طلسم موجود را بشکنیم و این رسالت سنگین را که به منزله یک تحول تاریخی است، انجام دهیم و اعتقاد داریم بهبود رفتارهای ترافیکی غیر ممکن نیست.
برخی رفتارهای ترافیکی اهانت به فرهنگ و توهین به جامعه است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که برخی رفتارهای ترافیکی اهانت به فرهنگ کشورمان و توهین به مردم با فرهنگ آن است، اظهار کرد: حضرت امیر (ع) نیز مسلمانان را به رعایت نظم توصیه می فرمایند و از این رو همه باید دست به دست هم بدهیم و بهبود رفتارهای ترافیکی را رقم بزنیم و اعتقاد داریم این کار شدنی است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که نظم و ترتیبی که در حال حاضر در بزرگراه طبقاتی صدر یا تونل های شهری تهران شاهد آن هستیم، نمونه هایی از اراده مدیریت شهری برای برقراری نظم و انضباط در شهر است، تصریح کرد: وقت آن رسیده که رفتارهای خشن و پر خطر رانندگی از سطح خیابان ها و بزرگراه های شهرمان برای همیشه رخت بر بندد.
وی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که به عنوان نمونه های دیگری از اراده مدیریت شهری، از روزی که رانندگان شرکت واحد را مورد آموزش قرار دادیم، تصادفات ناوگان اتوبوسرانی بیش از 60 درصد کاهش داشته، خاطرنشان کرد: همچنین در طول سه سال گذشته که آموزش رانندگان سرویس مدارس را آغاز کردیم، حتی یک مورد تصادف منجر به فوت و جرح در دانش آموزان نداشته ایم.
مراقب باشیم حق الناس را هنگام رانندگی تضعیف نکنیم
همچنین در این جلسه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز نظم را مؤلفه ای بسیار حائز اهمیت و همدوش تقوا دانست و گفت: به همان اندازه که به حق ا... اهمیت می دهیم باید برای حق الناس نیز اهمیت قائل شویم و مراقب باشیم با رفتارهایمان در جامعه از جمله رفتارهای رانندگی، حقی از دیگران تضییع نکنیم.
حجت الاسلام والمسلمین امرودی با تأکید بر این که در کار فرهنگی باید سوز داشته باشیم و اساساً کسی که در جبهه فرهنگی کار می کند باید دلسوز این حوزه باشد، اظهار کرد: موضوع ارتقای فرهنگ ترافیک از جمله کارهای فرهنگی است که در ابعاد منطقه ای، ناحیه ای و حتی محله ای باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اعلام این که با رویکرد جدید و نگاه تازه برای بهبود فرهنگ ترافیک باید برنامه ریزی کنیم، تصریح کرد: نوع رفتارهای رانندگی در هر کشور نشان دهنده فرهنگ مردم آن کشور است و فراموش نکنیم وقتی در اروپا مردم به هم سنگ پرتاب می کردند، مردم ما دارای تمدن و فرهنگ بالایی بودند اما آن ها امروز فرهنگ رانندگی ما را مورد تمسخر قرار می دهند.
سند ارتقای فرهنگ ترافیک ارائه شد
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پایان صحبت های خود، ابتکار، خلاقیت و نوآوری را در موفقیت کارها بسیار مؤثر دانست و اظهار کرد: باید با انجام کارهای کم هزینه و پر ثمر، تمام ظرفیت های خود را به کار بگیریم و به این منظور از محله های شهر و 374 سرای محله تهران کار خود را آغاز کنیم.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جعفرپور مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با ارائه گزارشی از «سند ارتقای فرهنگ ترافیک»، آسیب ها، رویکردها و اقدامات اجرایی و عملیاتی پیش بینی شده در این حوزه را تشریح کرد.
گفتنی است در این نشست، نخستین تفاهم نامه مشترک همکاری های دوجانبه فی مابین معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حوزه موضوعات فرهنگی و اجتماعی از سوی حجت الاسلام والمسلمین امرودی و مهندس تشکری هاشمی به امضاء رسید و مبادله شد.
 
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: ترافیک ، هاشمی ، فرهنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.