سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان جنوبی /

اواخر دوره قاجاریه ، قدمت مدرسه تاریخی طالقاني سربيشه

قدمت مدرسه تاريخي طالقاني سربيشه خراسان جنوبی مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.

اواخر دوره قاجاریه ، قدمت مدرسه تاریخی طالقاني سربيشه
قدمت مدرسه تاريخي طالقاني سربيشه خراسان جنوبی مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي با بیان این مطلب گفت: قدمت اين مدرسه به اواخر دوره قاجار برمي گردد که با اعتبار90 ميليون ريال مرمت شده است.

رمضاني افزود : جمع آوري اندود فرسوده ديوارهاي خارجي ، اجراي اندود گچ پس از زيرسازي، مرمت پوشش فرو ريخته بام، جمع آوري طاق ايوان ورودي و اجراي مجدد آن، سبک سازي بام و بامسازي مجدد با شوشک و اجراي رخ بام آجري از جمله اقداماتي است که در اين مرحله از مرمت مدرسه تاريخي طالقاني صورت گرفته است.

وي با بيان اينکه اين بنا به عنوان نمونه اي از بناهاي با کارکرد آموزشي و با دارا بودن سبكي تلفيقي از سبكهاي ايراني و غربي ، به عنوان يك نمونه مطالعاتي در خور توجه است، گفت: برخي ساخت و سازهاي انجام شده در پيرامون بنا سبب شده حريم منظري آن به خطر افتد.

اين مدرسه پس از احداث مدرسه شوكتيه بيرجند به دستور امير ابراهيم خان شوكت المك حاكم وقت منطقه و بين سالهاي 1300 تا 1306 هجري خورشيدي ساخته شده است.

مدارك تاريخي موجود نشان مي دهد اين مدرسه جزو مدارس شوكتي است و سبك معماري بنا نشان دهنده معماري دوره انتقال از معماري سنتي ايراني به معماري اروپايي است كه از اواخر دوره قاجار شروع مي شود./ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.