سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک شاعر:

شعر طنز امروز به هجو کشیده شده است

شعر طنز امروز در بسیاری از موارد به سمت شعر هجو کشیده شده است.

علیرضا بدیع، شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: شعر طنز در واقع مسئله‌ای فراتر و جدا از باور عامیانه است که هر شعر همراه با بی ادبی را شعر طنز می‌دانند و هر نوع از ادبیات را که به تحلیل اجتماعی و سیاسی جامعه می‌پردازد و نیشخندی را بر لب مخاطب خود می‌نشاند را شعر طنز می‌نامند با این تعریف شعر حافظ و بسیاری از اشعار ادبیات ما طنز محسوب می‌شود.

وی افزود: در کنار شعر طنز شعر دیگری را می‌بینیم که آن را هجو و هزل می‌نامیم و در اشعار عبید زاکانی، سعدی و ایرج میرزا دیده می‌شود. 

در روزگار این افراد، هزل گویی توجیه داشته است این شاعران رفتارهای بد جامعه را در شعر خود یادآوری می‌کردند.

این شاعر ادامه داد: امروز شعر طنز در بسیاری اوقات به لومپنیزم و شعر هجو کشیده شده است در اشعار یکی از دوستانمان در کرج که مجموعه شعر خود را چاپ کرده همچنین در شعرهای ناصر فیض، محمد سلمانی و سعید بیابانکی طنز فاخر را می‌بینیم.

بدیع تصریح کرد: تلویزیون برنامه قند پهلو را در زمینه طنز پخش می‌کند این برنامه در جذب مخاطب تأثیر داشته است و جزء موفق ترین برنامه‌های ساخته شده سازمان صدا و سیما به شمار می‌رود.  
این برنامه بیشتر جنبه و شوخی کردن و خنداندن مردم را دارد رویکرد مسئولان و مجریان برنامه قند پهلو به سمتی پیش می رود که با طنز واقعی مواجه شویم. 

وی عنوان کرد: همه مردم به سمت شوخی کردن گرایش دارند این برنامه تعریف مردم عامه را از طنز فاخر تغییر می‌دهد. 


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.