سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمیته بانوان فعالیت‌های خود را در وقت های اضافه گسترش می‌دهد

کمیته بانوان نمایشگاه بین المللی قرآن در روزهای پایانی فعالیت های خود را گسترش خواهد داد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن، در سال های گذشته بخش ویژه ای مخصوص بانوان در نمایشگاه بین المللی قرآن قرار داشت که با عنوان حجاب و عفاف بود. این بخش بیشتر همت خود را به فروش محصولات مختلف از جمله چادر، روسری و پارچه های مربوطه می پرداخت.
 
امسال اما این بخش به صورت مجزا وارد نمایشگاه بیست و دوم شد. بخش عفاف و حجاب که با رویکردی جدید در این نمایشگاه حضور یافته بود و دیگر خبری از فروش منسوجات در این بخش نبود. در کنار این بخش، بخش دیگری ویژه بانوان اختصاص یافته بود که این بخش فعالیت ها و آثار مرتبط با بانوان قرآنی را به بازدیدکنندگان ارائه کرده است.
 
این بخش از سوی مسئولان همایش بانوان قرآن پژوه برگزار شد؛ همایشی که پیش از این 10 دوره آن برگزار شد و یازدهمین دوره آن را امسال پشت سر گذاشتیم. در هر دوره از همایش حدود 20 نفر از بانوان قرآنی در عرصه های پژوهشی و هنری تجلیل می شوند.
 
مسئولان برگزاری این همایش بخش های متنوعی را در عرصه آموزشی، پژوهشی و هنری در نظر گرفته بودند و در کنار این فعالیت ها، برنامه های بخش نابینایان و معلولین را نیز پوشش می دادند.
 
ملیحه سادات موسوی، مسئول کمیته بانوان نمایشگاه بیست و دوم در مورد فضای اختصاص داده شده به این کمیته می گوید: با اینکه فضای محدودی به بخش بانوان اختصاص داده شده بود اما توانستیم در 6 حوزه فعالیت های خود در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهیم.
 
یکی از پربارترین و محتوایی ترین بخش های کمیته بانوان گنجینه نور بود که شامل معرفی 21 هزار پایان نامه قرآنی بود. در این بخش بازدیدکنندگان می توانند علاوه بر دریافت مشاوره از مسئولان این غرفه برای انتخاب موضوع برای پایان نامه و یا مقاله، 15 صفحه اول پایان نامه ها را نیز مطالعه کنند.
 
موسوی در این مورد این غرفه اظهار می کند: با مطالعه و بررسی فعالیت های قرآنی بانوان متوجه شدیم که این قشر در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی و هنری اقدامات گسترده ای انجام داده که بهره گیری از این فعالیت ها کمک زیادی به رفع خلأهای موجود خواهد کرد.
 
وی تصریح می کند: انجام فعالیت های قرآنی بین مردان و زنان مرزبندی نشده و جهت ارتقای فعالیت های پژوهش از جمله کاربردی کردن مفاهیم قرآنی باید به هر نحوی تلاش کرد.
 
در این بخش پایان نامه های متعددی با موضوعات متنوع در رشته های مختلف می توان مشاهده کرد. نباید این تصور را داشت که موضوعات تکراری، مشابه و یا محدود به علوم قرآنی و دینی است؛ بلکه موضوعات تمامی رشته ها را می توان در این بخش مشاهده کرد.
 
البته به گفته مسئول کمیته بانوان، علاقه مندان برای مطالعه این موضوعات می توانند به پایگاه اینترنتی گنجینه نور نیز مراجعه کنند.
 
غرفه دیگری که در این بخش مستقر شده، مربوط به خانواده یاسین است. در این بخش از علاقه مندان به عضویت در این خانواده ثبت نام به عمل می آید. اعضای این خانواده روزانه حداقل یک مرتبه سوره مبارکه یاسین را قرائت می کنند و ثواب آن را به حضرت زهرا (س) هدیه می کنند.
 
موسوی در این مورد توضیح می دهد: از آنجا که سوره یاسین قلب قرآن است، مفاهیم آن در مراکز قرآنی و هنری مورد توجه خاص پژوهشگر و هنرمندان قرار گرفته است. در این غرفه نیز علاقه مندان با پر کردن فرم ثبت نام، عضو این خانواده می شوند تا از محصولات، پیام ها و دستورالعمل های این سوره را از طرق مختلف دریافت کنند. همچنین اگر جشنواره و یا همایش خاصی در این زمینه برگزار شود، از آنها برای حضور در این مراسم دعوت خواهد شد.
 
وی می افزاید: اگر در بین اعضای این خانواده فردی با مشکلی روبرو شود، اطلاع رسانی می کند تا اعضای این خانواده که چند هزار نفر می شوند، برای رفع گرفتاری این عضو یاسین بخواهند؛ همچنین اگر فردی از دنیا رفته باشد، با قرائت سوره یاسین مجلس ختم مجازی برایش گرفته می شود.
 
قسمتی از فعالیت کمیته بانوان به بخش هنر اختصاص داشت. جای که بسیاری از بانوان هنرمند با برپایی کارگاه های هنری مخاطبان بسیاری را به خود جذب می کردند.
 
کارگاه های قلم زنی، طراحی جلد قرآن، معرق، قالبافی، چرم دوزی، خوشنویسی، نقاشی، سفال، زری دوزی، سرمه دوزی، کنده کاری، خراش بر روی فلز، سرامیک، کاشی کاری، چاپ پارچه و تذهیب از جمله کارگاه هایی بود که در طی برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن در بخش بانوان اجرا می شد.
 
به گفته موسوی، این هنرمندان افرادی بودند که طی سال های گذشته در جشنواره بانوان قرآن پژوه به عنوان نفرات برتر شناسایی و معرفی شده بودند.
 
البته در بخش هنری، کمیته بانوان به برگزاری کارگاه ها اکتفا نکرد و با توجه به تمدید نمایشگاه بین المللی قرآن تا پایان تیرماه، برگزاری دو جشنواره هنری را در دستور کار خود قرار داده اند.
 
موسوی در مورد جشنواره های هنری کمیته بانوان می گوید: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته یازدهمین دوره جشنواره هنر امسال در بیست و دومین نمایشگاه برگزار خواهد شد.
 
300 اثر از هنرمندان برتر در رشته های مختلف ارسال شده است که از این بین تنها 53 اثر در طبقه 1- ساختمان موزه دفاع مقدس در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت و در پایان برترین های این جشنواره معرفی و جوایزی به آنها اهدا خواهد شد.
 
به گفته موسوی، جشنواره یاسین نیز در دستور کار قرار گرفته که در صورت امکان این جشنواره نیز طی روزهای پایانی در نمایشگاه برپا خواهد شد.
 
حمایت از غرفه نابینایان و فرهنگ معلولین از دیگر فعالیت های کمیته بانوان بود. مدیر کمیته بانوان می گوید: بانوان قرآن پژوه ارتباط مداومی با نابینایان دارند؛ به همین دلیل در این نمایشگاه نیز از فعالیت های مختلف این بخش حمایت می شود. در این بخش کتب و نرم افزارهای ویژه نابینایان عرضه شده است. همچنین با درخواست مسئولان نمایشگاه سی نشست تخصصی با حضور اساتید دانشگاه و پژوهشگران برگزار شد. جشنواره عبس نیز با همکاری بخش نابینایان و معلولان برگزار شد که مورد استقبال این قشر جامعه قرار گرفت.
 
برگزاری همایش «بانوی فضیلت حامی رسالت» گرامیداشت حضرت خدیجه(س) از دیگر فعالیت های بارز کمیته بانوان بود که موسوی در این رابطه می گوید: این همایش با حضور قشر عظیمی از بانوان در حاشیه نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد که با ارائه دو مقاله، دو پیام از مراجع عظام تقلید و رونمایی از مجموعه «منشور کائنات» همراه بود.
 
روزهای آغازین نمایشگاه بیست و دوم، غرفه ای تحت عنوان عفاف و حجاب نیز در بخش بانوان مشاهده می شد که بیش از 5 روز به طول نیانجامید. با ایجاد بخش عفاف و حجاب، بخش بانوان برای پرهیز از موازی کاری، کار غرفه حجاب و عفاف را به پایان رساند.
 
موسوی اظهار می کند: در طی این 5 روز 5 نشست در مورد عفاف و حجاب برگزار شد؛ همچنین جلسات مشاوره ویژه بانوان در خصوص مسائل شرعی و حجاب و عفاف به بازدیدکنندگان ارائه می شد. پس از ایجاد بخش عفاف و حجاب ترجیح دادیم که این غرفه فعالیت های خود را پایان دهد.


انتهای پیام /اس
برچسب ها: نمایشگاه ، قرآن ، بانوان ، عفاف ، حجاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.