سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

7 سال خشکسالی / کاهش سطح آبهای زیرزمینی به بیش از 19 متر

خشکسالی 7 سال اخیر در استان چهارمحال و بختیاری منجر به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به بیش از 19 متر شده و خسارات جبرا‌ن ناپذیری را به وجود آورده است.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: استان چهار محال و بختیاری تا به امروز رتبه 12 را از نظر خشکسالی در مقایسه با 31 استان کشور را داراست و تا کنون نسبت به میانگین بلند مدت 15 درصد کاهش بارندگی داشته اما در فرصت باقی مانده تا پایان سال جاری ( مهر ماه ) نیاز به 105 میلیمتر بارش در کل استان دارد.

وی افزود: بر اساس آخرین پیش آگاهی فصلی صادر شده از سوی سازمان هواشناسی احتمال افزایش میانگین دمای تابستان سال جاری تا بیش از 1.5 درجه سانتی نسبت به دوره مشابه وجود دارد بنابراین با نگاهی به وضعیت خشکسالی هفت سال اخیر و کمبود تجمعی بارش استان که در برخی نقاط آن به بیش از 2300 میلی متر نیز رسیده وپیش‌بینی افزایش دما و به تبع آن افزایش نیاز آبی در بخش‌های مختلف شرب و کشاورزی، توجه بیش از پیش به مصرف بهینه آب و برنامه‌ریزی لازم برای کاهش پیامدهای ناشی از خشکسالی لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: با توجه به گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان کاهش بارش موثر در فصل بهار سال زراعی جاری و همزمانی آن با مرحله فنولوژیکی ساقه رفتن و ابتدای خوشه‌دهی سبب ایجادصدمات جبران‌ناپذیری به مزارع  شده است. کاهش بارش در استان خسارت‌های زیادی به بخش‌های شیلات استان نیز وارد و تخریب بسیاری از قنوات را در پی داشته است.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه تامین آب در استان چهار محال و بختیاری 85 تا 90 درصد به آبهای زیرزمینی وابستگی دارد، تصریح کرد: در بعضی از دشتهای استان کاهش سطح آبهای زیرزمینی به بیش از 19 متر می‌رسد بطوریکه هم اکنون بیش از 70 درصد روستاهای استان از 186 حلقه چاه‌های محفوره و در قالب مجتمع‌های آبرسانی تامین آب می‌شوند که با توجه به کوچک بودن حوزه‌های آبی و کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی شرکت آبفای برای تامین آب هر روستا مجبور به حفر چاه‌های مجدد در قالب تغییر محل و لایروبی وکف‌شکنی و به دلیل نبود دسترسی به آب کافی به ناچار برای یک روستا از چند حلقه چاه و ایستگاه پمپاژ استفاده می‌کند که حفر بیش از 25 حلقه چاه در سال 90 و 91 و 92 مؤید این موضوع است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.