سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحول تدریجی در سیستم مدیریت تعاونی ها

مدیریت کایزن تحول تدریجی "تعاونی" ها را سبب می شود

از آنجایی که کایزن به صورت ضربتی و ریسک پذیر عمل نمی کند می تواند روشی مناسب برای حفظ سرمایه های مردمی در بخش تعاون باشد .

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران   کایزن ، به معنای بهبود یا تغییر دائم برای رسیدن به نتیجه‌ای بهتر است و به فلسفه‌ای اشاره دارد که در آن تمرکز بر روی بهبود مستمر فرآیند تولید ، مهندسی یا مدیریت کسب و کار وجود دارد .

کایزن نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم در چندین کسب و کار ژاپنی به کار گرفته شد و بخشی از آن از کسب و کار و مدیریت کیفیت آموزش‌دهندگان آمریکایی که از ژاپن بازدید می‌کردند تأثیر پذیرفت و از آن زمان به بعد در کل جهان گسترش یافت و هم‌اکنون در بسیاری از زمینه‌ها به غیر از اقتصاد و تولید به کار گرفته می‌شود .

این شیوه مدیریتی در مقوله‌های سلامت ، روان‌درمانی و مربیگری زندگی، امور دولتی، بانکداری و دیگر صنایع بکارگیری شده است.

هنگام بکاریگیری در امور اقتصادی و فضای کاری ، کایزن به فعالیت‌هایی اشاره دارد که همهٔ عملکردها را به طور مستمر بهبود می‌بخشد و همهٔ کارمندان از جمله مدیر عامل اجرایی تا کارگران خط مونتاژ را شامل می‌شود.

هدف اصلی در استفاده از این شیوه مدیریت این است که با بهبود فعالیت‌ها و فرآیندهای استاندارد تلاش می‌کند اتلاف منابع را از بین ببرد .

كايزن روي تغييرات تدريجي در فرايندها تاكيد مي كند ، دارای اصول بیست گانه مدیریتی است و در مقايسه با ساير روشهاي تحول سازماني از جمله مهندسي مجدد كه تغييرات ســريع و كلي را مدنظر دارد، بسيار كم هزينه بوده و غالباً منابع (زمان، سرمايه، دارائيها و...) قابل توجهي را مصرف نمي كند .

سیستم مدیریتی کایزن از آنجايي كه مشاركت تمامي پرسنل در همه سطوح سازماني را دربرمي گيرد در مجموع به تحولات شگرفي منتهي مي شود . این سیستم ، مدیریتی است که با زمان به پیش می رود و بر این باور است که اگر مدیریت بخواهد که کارکنان را تغییر دهد باید خود تغییر کند .

با توصیفاتی که از این سیستم مدیریتی در اقتصاد شد می توان دریافت که کایزن می تواند جایگاه خوبی در توسعه بخش تعاون داشته باشد . چرا که آشنايي تعاونيها با مفاهيم مرتبط با كيفيت و بهره وري  و استفاده از آن در اداره واحدهاي توليدي از جمله اقداماتي است كه مي تواند نقش موثري در ارتقاء جايگاه وعملكردآنها درعرصه هاي رقابت داخلي وخارجي داشته باشد .

سیستم مدیریتی کایزن با تغییرات تدریجی پیش می رود و به طور مستمر بهبود شرایط اقتصادی را سبب می شود . کایزن بر مشارکت جمعی همانا یکی از اصول اساسی تعاون تآکید دارد .

از آنجایی که کایزن به صورت ضربتی و ریسک پذیر عمل نمی کند و با توجه به سرمایه اقدامات را به پیش می برد می تواند روشی مناسب برای حفظ سرمایه های مردمی در بخش تعاون باشد .

تجربه تعاونگران برتر در استفاده از مدیریت کایزن نشان داده که این سيستم مديريتي نقش اثرگذاري در بهبود فعاليتهاي تعاونيها بالاخص در واحدهاي توليدي خواهد داشت .

انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.