سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بنایی با نیت خیر

آب انبارها در نواحی مرکزی و شرقی کشور به صورت وقفی و با نیت خیر در گذشته ساخته شده‌اند.

علیرضا انیسبی کارشناس مرمت و احیای بافت‌های تاریخی درخصوص آب انبارها و قدمت آنان در ایران در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: آب انبارها مکان‌هایی هستند که به منظور نگهداری در جمع‌آوری آب آشامیدنی در گذشته در مناطق گرم و خشک کشور، در استان‌هایی نظیر، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان و اصفهان ساخته شده‌اند.
 
وی افزود: دلیل ساختن چنین مکان‌هایی با نام آب انبار آن هم به صورت وقفی و با نیت خیر کمبود آب، آب وهوایی، شرایط آب و هوایی، در این نواحی بود و به ندرت پیدا می‌شود که آب انباری را ببینیم که از سوی حکومت وقت ساخته شده باشد. 

امینی ادامه داد: مکان ساخت آب انبار در مسیر آب قناب بود، یا در بعضی از موارد نیز آب قنات را از طریق کانال به سمت آب انبار انتقال می‌دادند چون بنای آب انبار به منظور ورود آب قنات و انبار ذخیره شدن آن باید در زیرزمین ساخته شود و همین مسئله باعث می‌شد که در دراز مدت آب موجود ذخیره شده بد بود و بد مزه شود به همین دلیل بر روی مخزن و بام آب انبارها برای ورود باد و خنک نگهداشتن آب ذخیره شده از بادگیر استفاده می‌کردند. 

وی اظهار داشت: اطلاع دقیقی از پیشینه و قدمت آب انبار در خاطرم نیست اما در دوره صفوی ساختن آب انبار رواج بسیار خوبی داشت. اما آب انبارهای برجای مانده بیشتر از دوره قاجاریه هستند. 

انیسی بیان کرد: درحال حاضر به دلیل بهداشتی نبودن آنها و غیرقابل استفاده دانستن آب انبارها برای ذخیره‌سازی آب طبق استانداردهای بهداشت جهانی این بناها استفاده‌ای ندارند و می‌شود برای حفظ ارتباط فرهنگی هم که شده میراث فرهنگی کاربری جدیدی را با حفظ حس فضایی گذشته آن‌ها و با نظارت خود به آن‌ها بدهد. 

این کارشناس مرمت خاطر نشان کرد: به نظر من یکی از بهترین آب انبارهای حفظ شده آب انبار میدان گنج علی خان کرمان است زیرا تزئینات شاخص و زیبایی خاصی دارد. 


انتهای پیام/ اس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.