سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشریه آمریکایی:

سنای آمریکا می‌تواند پیروزی دیپلماتیک در مذاکرات با ایران را به شکست تبدیل کند

نشریه آمریکایی "د مادریت وویس" با هشدار در خصوص سنگ‌اندازی‌های اخیر برخی سناتورها نوشت: مخالفت نمایندگان مجلس سنای آمریکا می‌تواند پیروزی دیپلماتیک در مذاکرات با ایران را به شکست تبدیل کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی "دِ مادرِیت وویس" (Themoderatevoice) در یکی از مقالات امروز خود به قلم "جیسون استنفورد" نوشت: اکنون که میزان محبوبیت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به علت ناکامی‌های او در سیاست خارجی کاهش یافته است، نباید از موفقیت بزرگ او در جایی که هیچ کسی انتظار آن را نداشت، یعنی ایران، غافل شویم. تفاوتی نمی‌کند ما آمریکایی ها توافقنامه موقت هسته ای را تمدید کنیم یا اینکه به توافق بلند مدت برسیم. البته کسانی که به گرایش حزبی، بدبینی و شکست اعتقاد دارند باید خوشحال باشند، زیرا کنگره هنوز می‌تواند این فرصت برد-برد برای آمریکا را به شکست دیگری تبدیل کند. 

دیک چینی و سناتور مک‌کین ها بر این باورند که ستیزه جویی، قدرت نمایی نظامی و بمباران، هوشمندانه ترین شیوه اقدام است؛ در حالی که لیبرال ها، تحریم‌ و دیپلماسی را ترجیح می‌دهند. در عمل نیز مذاکره با ایران، باز هم ثمربخش بوده است. 

نویسنده مقاله در ادامه نوشت باید به چیزی اعتراف کنم: شخصاً باور نداشتم که مذاکرات تأثیر گذار باشد. تلاش برای پایان دادن به جنگ ها در عراق و افغانستان یک نکته بود، اما زمانی که اوباما گفت حاضر است بدون پیش‌ شرط با ایران ارتباط برقرار کند، منطق او به استدلال دانشگاهیان بی تجربه ای شباهت داشت که در جهان واقعی هیچ بختی برای موفقیت ندارد. از زمان برگزاری انتخابات، ثابت شد که رویه اوباما درست بوده است. آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، توافقنامه ای را به عنوان گام نخست برای مهار برنامه هسته ای ایران و ادامه همزمانِ مذاکرات برای دستیابی به توافق دائمی امضا کردند. در آن زمان فریاد اعتراض محافظه کاران سیاسی مانند مک کین بلند شد که چگونه می‌توانیم به ایران اعتماد کنیم؟ اما همه این اظهارات چرند بود؛ ایران در مدت توافقنامه موقت ذخایر اورانیوم با غنای بالای خود را رقیق کرد، تولید سانتریفیوژهای جدید و کار احداث راکتور آب سنگین اراک برای تولید پلوتونیوم را متوقف کرد؛ ایران همچنین به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تأسیسات خود را برای بازرسی های غیرمنتظره و نظارت را داد. ما آمریکایی ها نیز در عوض برخی تحریم ها را لغو کردیم و به ایرانی‌ها اجازه دادیم به حساب های مسدود شده خود در بانک های لندن دسترسی داشته باشند. 

در پایان این تحلیل آمده است: اکنون که دوره توافقنامه موقت شش ماهه قرار است در بیستم ژوئیه به پایان برسد، جمهوری خواهان قبل از اینکه آیه یأس بخوانند، این را بدانند که آمریکا هرگز بازنده نخواهد شد. ما یا به توافق بلند مدت می رسیم و یا توافقنامه موقت را تمدید خواهیم کرد. اما امضای معاهده نیازمند دریافت تأیید از مجلس سنا است و افرادی مانند سناتور مک کین، رند پل، تِد کروز و دیگران می ‌توانند این فرصت را از بین ببرند. تقاضای تحریم‌های جدید علیه ایران یا مخالفت‌های نسنجیده قانونگذاران از روی انگیزه‌های حزبی می‌تواند این پیروزی دیپلماتیک را به شکست تبدیل کند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.