سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بلر: حماس باید پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد

نخست وزیر پیشین انگلیس در اظهاراتی مداخله‌جویانه ادعا کرد حماس باید پیشنهاد آتش بس مصر را بپذیرد زیرا ادامه جنگ غزه سبب کشتار شمار بیشتری از فلسطینی ها می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "تونی بلر" در گفتگو با این شبکه درباره جنگ غزه گفت: باید به صراحت بگویم که زمان در حال پایان یافتن است. پیشنهاد مصر، پیشنهادی خوب است. براساس این پیشنهاد، دو طرف آتش بس می کنند و برای مذاکرات بدون پیش شرط به قاهره می آیند. هدف از این طرح مصر، استقرار آتش بس موقت درقالب طرحی بلندمدت است که سبب تغییر اوضاع منطقه شود و فرصتهایی برای مردم غزه بوجود بیاورد و برای اسرائیل امنیتی بلندمدت و دائمی به همراه بیاورد. تاسف آور خواهد بود اگر این فرصت از بین برود. اگر حماس واقعا به مردم غزه توجه دارد، باید این طرح آتش بس را بپذیرد. مقامات حماس به خوبی می دانند که اگر درگیری ها ادامه پیدا کند کشته شدن فلسطینی ها ادامه خواهد داشت. مصر طرح آتش بس را پیشنهاد کرد. این پیشنهاد، صادقانه بود. این طرح می تواند مسائل بلندمدت و کوتاه مدت را حل کند. اسرائیل این طرح آتش بس را پذیرفته است. امیدوارم حماس نیز متوجه شودکه پذیرش این طرح به نفع مردم غزه است. پس از پذیرش این طرح می توان به مسائل دیگری ازقبیل محاصره غزه پرداخت و شرایط زندگی مردم غزه را تغییر داد و این منطقه را بازسازی کرد و فعالان سیاسی فلسطینی را براساسی تقویت کرد که سبب تقویت صلح شود و به اسرائیل نیز تضمینهای امنیتی بدهد.

فرستاده ویژه گروه چهارجانبه در حل مناقشه اراضی اشغالی در ادامه افزود: من نمی دانم چرا حماس این طرح آتش بس را نپذیرفته است. اظهارنظر درباره محاسبات حماس دراین مرحله دشوار است. حماس باید انتخاب خود را انجام بدهد. 

وی  مدعی شد: روابط مصر با حماس در مقایسه با گذشته دشوارتر شده است. درباره تلاشهای آمریکا در این زمینه نیز باید بگویم طرح جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در این خصوص ، نتیجه چندانی نداشت. وی توانست گامهای بلندی برای حل اختلافها در حوزه مسائل اساسی مطرح ازقبیل امنیت و سرزمینهای دو طرف بردارد. اما باید توجه داشت که برای رسیدن به صلح باید شرایط لازم وجود داشته باشد. 

وی در ادامه افزود: منطقه خاورمیانه در حال انفجار است. درباره مسائل کشورهای مختلف منطقه ازقبیل عراق و سوریه و لیبی و حتی فلسطین، این نکته اساسی مطرح است که آیا فضای سیاسی این کشورها اجازه می دهد جامعه این کشورها باز شود و اقتصاد آنها به اقتصاد کشورهای دیگر مرتبط شود. این کشورها باید به وضع دنیای پیشرفته توجه داشته باشند که دین در سیاست کشورها جای مناسب خود را پیدا کرده است و اقتصاد کشورها به کشورهای دیگر مرتبط شده است و مردم می توانند تحصیل کنند. این کشورهای منطقه یا باید این گزینه را انتخاب کنند یا اینکه به  فضای سیاسی ارتجاعی بازگردند که مردم را در مقابل هم قرار می دهد و ارتباط آنها را با جهانیان قطع می کند. این همان مبارزه اصلی در منطقه است. فرصت و چالش مطرح در مناقشه منطقه نیز همین است که فلسطینی ها با همین مناقشه و چالش مواجه هستند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۷ تير ۱۳۹۳
جالب است انها میگویند حماس اتش بس را بپذیرد ولی اسراییل هر وقت می خواهد جنگ شروع کند و ادامه دهد