سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"آورو ولکان" بمب افکنی که وارد بازی هسته ای شد

مستند "آورو ولکان" چهارشنبه این هفته، 25 تیرماه ، ساعت 16 و به مدت 45 دقیقه از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران ؛ مستند "آورو ولکان" چهارشنبه این هفته ، 25 تیرماه ، ساعت 16 و به مدت 45 دقیقه از شبکه مستند پخش می شود.

ولکان دومین بمب افكنی بود كه وارد خدمت در نیروی هوایی سلطنتی شد. این پرنده كه در شركت آورو (Avro) توسعه یافته بود یك بمب افكن جت فرو صوت با بال مثلثی (دلتا) بود كه ازسال 1953 تا 1984 مشغول به خدمت بود.

ولکان به عنوان بخشی از نیروی بازدارنده هسته ای هوابرد انگلستان در بسیاری ازمواقع در زمان جنگ سرد بود. اگر چه ولکان به طور معمول با استفاده از سلاح های هسته ای مسلح میشد،اما در ماموریت های بمباران های معمولی که در عملیات بلک باک، در طول جنگ فالکلند بین انگلستان و آرژانتین در سال 1982 مورد استفاده قرار گرفت .

ولکان به هیچ سلاح دفاعی مجهز نبود چون در ابتدا با تکیه بر سرعت بالا در ارتفاع بالا و برای فرار از رهگیری و اقدامات متقابل الکترونیکی طراحی و ساخته شده بود و در اواسط 1970 نوع مخصوص عملیات شناسایی دریایی آن نیز ساخته شد و به نیروی هوایی سلطنتی ملحق شد. در سال های پایانی خدمت شش فروند ولکان به تانکر سوختگیری هوایی تبدیل شد ند و از آنجا که این بمب افکن توسط نیروی هوایی انگلیس بازنشسته شده بود یک نمونه از آن به نام "روح بریتانیا" برای استفاده در پروازهای نمایشی مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفت.

منشاء ساخت این بمب افکن با برنامه سلاح اتمی بریتانیا و سیاست بازدارندگی هسته ای این کشور مرتبط است.


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.