سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"شهریار" یا کلان شهر

شهرستان شهریار با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی فراوان برای بسیاری از مردم پایتخت همچنان ناشناخته است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛  شهرستان شهریار با مساحت 320 کیلومتر مربع یکی از 12 شهرستان استان تهران است. سابقه سکونت در این منطقه به هزاره‌های پنجم و ششم ق.م باز می‌گردد و یکی از مهمترین مناطق در حوزه مطالعات باستان‌شناسی پیش از تاریخ در فلات مرکزی به شمار می رود. شهرستان شهریار از شش هزار سال پیش به طور مستمر مورد استفاده اقوام و مردمان مختلف بوده و آثار بسیاری را از دوران‌های گذشته در خود حفظ کرده است.

بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده از سازمان میراث فرهنگی شهرستان شهریار این شهرستان دارای 74 تپه باستانی که از هزاره ششم ق.م کاهک‌کاری آن آغاز شده و تا دوران اسلامی ادامه پیدا می‌کند. آثار چون آتشکده، قلعه تاریخی پل و حمام، خانه‌های تاریخی، بقاع متبرکه، کاروانسرا، از دیگر آثار و بناهای تاریخی این شهرستان محسوب می‌شود. که دارای جاذبه‌های گردشگری به ویژه دارای پتانسیل‌های گردشگری فرهنگی است.

"فرشید ستایش" مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان شهریار در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: نبودن نیروهای متخصص در اداره میراث فرهنگی، کمبود بودجه در سازمان و در حاشیه قرار داشتن شهرستان از مهمترین معضلات حوزه میراث فرهنگی را در شهرستان شهریار عنوان کرده.

وی علاقه نداشتن بخش خصوصی برای وارد شدن در حوزه فرهنگی را از دیگر دلایل کم‌توجهی حوزه میراث‌فرهنگی اعلام کرده.

با توجه به این که شهرستان شهریار در فاصله نزدیکی به پایتخت قرار دارد می‌تواند نقطه هدف گردشگری فرهنگی در استان تهران باشد. با توجه آب و هوای مناسب این منطقه در سال، و وجود آثار متنوع فرهنگی در این منطقه قابلیت‌های بسیاری برای علاقه‌مندان به میراث فرهنگی را داراست.


انتهای پیام/ اس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.