سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغيير الگوي کشت راهکاري براي توسعه "کشاورزي"

کارشناسان اصلاح الگوي کشت را مهم ترين روش براي کاهش مصرف آب و توسعه بخش كشاورزي مي دانند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،کشت ديم به مناطقي از کشاورزي اشاره دارد که متوسط نياز آبي گياهان از طريق باران تامين شود، با اين وجود کمبود آب مهم ترين محدود کننده توليد در شرايط ديم است. بر اساس آمار 25 درصد توليد غله در دنيا در شرايط ديم توليد مي شود.

مدير زراعت جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري مي گويد: در شرايط زراعت ديم، زمان کاشتِ به موقع و مديريت حاصلخيزي خاک اهميت بيشتري دارد چرا که حفظ حاصلخيزي خاک مي تواند پايداري توليد را بهبود بخشد.

برزگر مي افزايد: حفظ پوشش گياهي سطح خاک که بيشتر به عنوان شخم حفاظتي شناخته مي شود، بهترين راهکار براي کاهش جريان آب باران روي سطح زمين است و با اين روش آب بيشتري براي گياهان زراعي تامين و فرسايش خاک کم مي شود.  

در استان چهارمحال و بختياري 276 هزار هکتار زمين کشاورزي وجود دارد که 59 درصد آن به صورت ديم و 41 درصد به صورت آبي کشت مي شود، همچنين در اين استان 46 هزار هکتار باغ وجود دارد که 45 هزار هکتار آن به صورت آبي و بقيه به صورت ديم کشت مي شود.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري وجود عرصه هاي مستعد براي کشت ديم، استعداد بارندگي و وجود زمين هاي کشاورزي با شيب 40 درجه را از قابليت هاي اين استان براي کشت ديم بيان مي کند.

 غيبي با اشاره به اينکه اکنون در بين محصولات زراعي استان گندم، جو، حبوبات و گلرنگ و در بين محصولات باغي، بادام، انگور و گل محمدي به صورت ديم کشت مي شود، مي گويد: از اين مقدار کشت ديم 80 هزار تن محصول زراعي و 133 تن محصول باغي برداشت مي شود.

وي مي افزايد: توزيع ارقام پرمحصول و بذرهاي اصلاح شده، توزيع کودهاي شيميايي به منظور تغذيه گياه و ارائه خدمات مشاوره اي و فني از مهم ترين اقدامات جهاد کشاورزي براي توسعه کشت ديم در اين استان است.

رئيس جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري ادامه مي دهد: يکي از روش هاي برنامه ريزي کشاورزي، تعيين و شناسايي نواحي مستعد كشت با توجه به شرايط اقليمي است که دراين زمينه براي توسعه کشت ديم مناطقي همچون حسين آباد در شهرستان بروجن، عباس آباد و ديناران در شهرستان اردل و مرغملک در شهرستان شهرکرد در دست مطالعه است.
آقاي غيبي همچنين کاهش خسارت ناشي از آفات و بيماري ها و بي نيازي از سمپاشي را از مزاياي کشت ديم در استان برشمرد.

مدير باغباني جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري هم مي گويد: ظرفيت بالاي نگهداري رطوبت، وجود مواد آلي و نداشتن چسبندگي از ويژگي هاي خاک مناسب براي کشت ديم است.
آقاي نوربخش مي افزايد: بافت خاک به صورت شني - رسي(لومي) با عمق 7 تا 8 سانتي متر از قابليت هاي مهم چهارمحال و بختياري براي کشت ديم است.

وي اضافه مي کند: ترويج دستگاه هاي مناسب براي کشت ديم مانند عميق کار و ارائه راهکارهايي براي حفظ رطوبت و ضدعفوني کردن خاک از اقداماتي است که مسئولان جهاد کشاورزي در شهرستان هاي 9 گانه استان براي کشت ديم انجام داده اند.  

 نوربخش با اشاره به اينکه اکنون کشت ديم به صورت پراکنده در چهارمحال و بختياري صورت مي گيرد، مي افزايد: اين نوع کشت در زمين هاي کشاورزي و باغي شهرستان هاي لردگان و اردل به علت شيب زمين هاي کشاورزي بيشتر کاربرد دارد.

کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري مي گويد: با توجه به اينکه بيشترين نياز باغ هاي ديم به آب در تابستان است و در اين فصل بارش کاهش مي يابد، لازم است در مکان هايي که براي توسعه باغ ها درنظر گرفته مي شود، شرايط آبياري تکميلي فراهم شود.  

 مهدوي مي افزايد: در استاني که افزايش عملکرد کشاورزي يا بازدهي محصولات توليدي کشاورزي مشروط به بارندگي هاي فصلي است بايد براي بهره برداري از روان آب ها چاره انديشي شود يا محصولات سازگار با شرايط اقليمي استان به صورت ديم کشت شود.  

وي اضافه مي کند: اجراي الگوي کشت ديم، نه تنها به منظور مقابله با خشکسالي و کم آبي، بلکه به منظور کنترل هر چه بيشتر عوامل محدود کننده و بهره برداري بهينه از امکانات موجود ضرورتي اجتناب ناپذير است؛ با تغيير الگوي کشت آبي به ديم، محصولات ديگري از جمله کلزا و آفتابگردان در الگوي کشت قرار مي گيرد که اين امر ارزش اقتصادي بيشتري را عايد بهره برداران مي کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: کشت ، الگو ، دیم ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.