سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

ترویج خاک ورزی حفاظتی راهی برای تقویت خاک

مدیر حفاظت از محیط زیست و توسه پایدار جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ترویج خاک ورزی حفاظتی سبب تقویت خاک و کاهش فرسایش خاک در اراضی زراعی می شود و به عنوان راهی برای گذر از کشاورزی سنتی به سمت صنعتی است.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود:  خاک ورزی حفاظتی باعث کاهش 50 درصدی هزینه و مصرف انرژی می شود.

وی تشریح کرد: نگهداری بقایا در سطح خاک سبب بهبود مواد آلی خاک در خاک ورزی حفاظتی خواهد شد.

بایبوردی ادامه داد: عدم کنترل علف های هرز به دلیل کم زیر و رو شدن خاک تنها مشکل خاک ورزی حفاظتی است که با روش های تلفیقی یعنی مکانیکی و شیمیایی قابل برطرف شدن است.

مدیر حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: اساس خاک‌ ورزی حفاظتی بر حفظ مقدار کافی بقایای گیاهی در سطح خاک، پوشش دائمی روی خاک، مصرف بهینه آب، مصرف بهینه کود، بهبود کیفیت خاک، تردد کمتر در زمین و دست‌ کاری کمتر خاک استوار است.

وی اظهار داشت: هم اکنون خاک ‌ورزی حفاظتی به‌ عنوان بهترین روش زراعی و حفظ دو منبع با ارزش آب و خاک مدنظر متخصصان و بهره‌برداران است.

 بایبوردی تاکید کرد: بهبود کارآیی مصرف آب با توجه به حفظ و ذخیره آب در بقایای نگه داشته شده در مزرعه از مزایای خاک ورزی حفاظتی است./س
 
 
برچسب ها: تقویت ، خاک ، ترویج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.