سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

دوهزار میلیارد ریال هزینه ساخت سد بزرگ چم شیر گچساران شد

معاون اجرایی سد چم شیر گچساران گفت:با صرف دو هزار میلیارد ریال اعتبار پیشرفت فیزیکی این سد و نیروگاه برق آبی به 24درصد رسیده است.

محمدرضا فاضل در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود: برای ساخت این سد از سال 91 تاکنون این میزان اعتبار از محل فاینانس در بخش سیویل و تجهیزات هزینه شده است.

وی از انجام بیش از چهار میلیون متر مکعب حفاری و سنگبرداری و حفر تونل به میزان چهار هزار و 500 متر در یک سال گذشته در قالب ادامه اجرای ساخت این طرح بزرگ خبر داد.

فاضل از اتمام بتن ریزی فرازبند سد به میزان 80 هزار متر مکعب خبر داد و گفت: دستیابی به راههای دسترسی به سد نیز به پیشرفت 70درصد رسیده است.

معاون اجرایی سد چم شیر گچساران بیان کرد: از محل منابع عمومی حدود 55 میلیارد ریال برای تملک اراضی مالکان،هزینه های مشاور و جاری در نظر گرفته شد که تامین نشدن این بودجه مشکلاتی را برای مجریان طرح بوجود آورده است.

معاون اجرایی سد چم شیر گچساران اظهار کرد: بر اساس برآورد اولیه این سد که جزو بزرگترین سدهای کشور است باید به مدت 48 ماه اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه سد چم شیر گچساران از نوع غلطکی است، ابراز داشت: این سد دارای یک میلیارد و 100 متر حجم بدنه، 150 متر ارتفاع، 580 متر طول تاج، هفت متر عرض تاج، 75 متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

وی تامین آب آشامیدنی و صنعت، بهره مندی 110 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان های خوزستان و بوشهر، تولید 482 مگاوات برق آبی، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان 3/2 میلیارد مترمکعب، کنترل سیلاب های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی در زمان اجرای طرح و تامین زیرساخت های صنعت گردشگری و پرورش ماهی را از مهمترین مزایای اجرای این سد اعلام کرد.

فاضل تولید 175مگاوات برق از سه نیروگاه 55 مگاواتی و دو نیروگاه 5 مگاوانی را از دیگر اهداف این طرح بزرگ برشمرد که قرار است سال 95بهره برداری شود.

سد و نیروگاه چم شیر با اعتبار 229میلیون یورو در 25کیلومتر شهر دوگنبدان برروی رودخانه چم شیر در حال احداث است./ز
برچسب ها: سد ، چم شیر ، اعتبار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.