سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از وین مدعی شد:

اختلافات در مذاکرات هسته‌ای ایران همچنان به قوت خود باقی است

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت :هر دو طرف حاضر در مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران امروز گفتند اختلاف های مهم در مذاکرات بین 1+5 و ایران همچنان به قوت خود باقی است ،مذاکراتی که هدف از آن دستیابی به یک موافقتنامه دائم درباره فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی تا پایان هفته آینده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از وین به قلم جو بیدل و سیمون استوردی نوشت: وزیران امور خارجه قدرت های جهان نیز عازم وین شده اند تا به پیشبرد این مذاکرات کمک کنند.

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا هنگام ورود به وین در مصاحبه با خبرنگاران گفت :" برخی اختلاف های مهم بین دو طرف وجود دارد."

"عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه ایران و از مذاکره کنندگان ارشد این کشور نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیون عرب زبان العالم گفت :" عملا همه مسائل مهم مورد اختلاف همچنان باقی است و ما نتوانسته ایم آنها را کاهش دهیم."

اختلاف در مواضع ممکن است باعث شود دو طرف نتوانند به ضرب الاجل 20 ژوئیه عمل کنند. 20 ژوئیه زمان شش ماهه براساس موافقتنامه نوامبر گذشته است که به امضا وزیران امور خارجه ایران و شش قدرت جهان یعنی آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان رسید و دو طرف آن را به عنوان فرصتی برای دستیابی به موافقتنامه ای جامع تعیین کردند.
اگر تا یکشنبه هفته آینده هیچ توافقی صورت نگیرد ، دو طرف می توانند موافقتنامه موقت 24 نوامبر گذشته را برای چند ماه دیگر تمدید کنند تا زمینه برای ادامه مذاکرات فراهم شود.

کری و وزیران امور خارجه فرانسه ، انگلیس و آلمان روز یکشنبه عازم وین شدند تا مذاکراتی رو در رو را با "محمد جواد ظریف" همتای ایرانی خود برگزار کنند. سفر وزیران امور خارجه این کشورها نشان می دهد اختلاف های مهم همچنان باقی است و آنها برای کمک به کاهش اختلاف ها سفر کرده اند.

روسیه و چین که دو عضو دیگر گروه پنج به اضافه یک هستند مقاماتی سطح پایین تر را اعزام کرده اند.

این وزرای غربی همچنین قصد دارند از این فرصت برای گفتگو درباره حملات مرگبار روزافزون اسرائیل به نوار غزه گفتگو کنند. 

کری در اظهارات خود درباره مذاکرات ایران گفت :" بدون شک ما با برخی اختلاف نظرهای مهم روبرو هستیم. باید ببینیم آیا می توانیم به پیشرفت هایی دست یابیم یا خیر."
وی افزود :" ضروری است که اطمینان یابیم ایران قصد ندارد به سلاح هسته ای دست یابد و برنامه هسته ای آنها صلح آمیز است."

"لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه نیز هنگام ورود به وین با تاکید بر اینکه اختلاف های زیادی همچنان بین دو طرف وجود دارد گفت :" اگر بتوانیم تا ضرب الاجل 20 ژوئیه به توافق دست یابیم ، عالی است. اما اگر نتوانیم تا آن زمان به توافق دست یابیم دو راه وجود خواهد داشت : یا باید این مذاکرات را تمدید کنیم یا اینکه بگوییم متاسفانه هیچ چشم اندازی برای دستیابی به توافق وجود ندارد."

"ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس نیز هنگام ورود به وین تاکید کرد :" هنوز شکاف های مهمی  وجود دارد و مذاکرات در مرحله ای حساس قرار دارد."

عراقچی در مصاحبه با العالم افزود :" اختلاف ها درمورد برخی مسائل مشخص دیگر کاهش یافته است و راه حل هایی ارائه شده است. اما در مورد مسائل مهم مورد اختلاف هنوز مشخص نیست بتوانیم به توافق دست یابیم یا خیر."

ظرفیت غنی سازی ایران مهم ترین مسئله مورد اختلاف در این مذاکرات است. ایران تاکید دارد نیازمند توسعه ظرفیت غنی سازی خود به منظور تصفیه اورانیوم و تهیه سوخت برای شبکه برنامه ریزی شده از نیروگاه های انرژی اتمی خود است. اما قدرت های جهان می گویند تهران باید ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را به شدت کاهش دهد .

عراقچی تصریح کرد :" در مورد غنی سازی ، موضع ما روشن و منطقی است. همانطور که رهبر معظم گفته اند ، برنامه غنی سازی بر اساس نیازهای واقعی کشور برنامه ریزی شده است یعنی اینکه ما نیاز داریم سوخت نیروگاه های خودمان را تامین کنیم."

وی روز شنبه گفت اگر قدرت های جهان به زیاده خواهی هایشان ادامه دهند ، ایران ممکن است از مذاکرات خارج شود.

این در حالی است که ایران تاکید دارد هدف از فعالیت های غنی سازی اورانیوم این کشور کاملا صلح آمیز است و اهداف پزشکی و تولید انرژی را دنبال می کند .
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.