سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

آبادان، روستایی کوچک در شهرستان ایرانشهر

روستای ابادان از توابع بخش مرکزی شهرستان ایرانشهر در 25 کیلومتری شمال ایرانشهر واقع شده و چشم انداز های طبیعی زیبا این روستا سبب شهرت آن شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، روستای ابادان از توابع بخش مرکزی شهرستان ایرانشهر، با مختصات جغرافیایی 60 درجه و 43 دقیقه طول شرقی و 27 درجه و 19 دقیقه عرض شمالی، در 25 کیلومتری شمال ایرانشهر قرار گرفته است. این روستا از اطراف توسط کوه‌ها و تپه‌های بلند شنی محصور شده و از سطح دریا در حدود 518 متر ارتفاع دارد. اقلیم آن گرم و خشک با بهار و پاییز مطبوع و زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم است.

قدمت روستای ابادان به دوره قاجاریه مربوط است، ولی آثار تاریخی به جا مانده در پیرامون آن از استقرار جماعات انسانی در دوره‌های تاریخی بسیار دور حکایت دارد.

مردم روستای ابادان به زبان بلوچی سخن می‌گویند و مسلمان و مذهب تسنن دارند.

اقتصاد روستای ابادان بر پایه فعالیت‌های زراعی، دامداری و باغداری استوار شده است. گروهی از مردم روستا در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. مهم‌ترین محصولات زراعی و باغی این روستا مشتمل بر گندم، جو، ذرت و انواع میوه‌های گرمسیری مانند هندوانه، خربزه، انگور و خرما می‌باشد. دامداری نیز، با پرورش گاو گوسفند و تولید انواع لبنیات رونق دارد. زنان و دختران روستایی با بافت و تولید انواع گلیم، حصیر و سوزن‌دوزی‌های بسیار زیبا و ظریف، در افزایش درآمد خانوار روستایی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

  انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.