سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

قالی و گلیم قشقایی برندی جهانی

قالی و گلیم قشقایی و برندهایی همچون ذوالانواری و حق‌نگهدار برندهایی شناخته شده در دست بافت‌های داری در سراسر دنیا هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس گفت: دستبافت‌های داری فارس به عنوان مهمترین گروه صنایع دستی استان مطرح است به طوری که نیمی از دستبافت‌های داری تولید شده در کشور محصول استان است .

امیری افزود: عمده مشکل فعالان صنایع دستی استان مشکل عرضه و بازاریابی، مواد اولیه نامرغوب داخلی و خارجی ، ناپایدار بودن شغل و نوسان قیمت در تهیه مواد اولیه مرغوب می باشد.

وی افزود: متاسفانه صنایع دستی امروز در سبد همه‌ی خانوارها نیست و تبدیل به کالایی لوکس شده که هر کسی توان خرید آن را ندارد؛ راه حل برون رفت از این مشکل، این است که با افزایش تولید، ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان و رفتن به سوی تولید انبوه، قیمت تمام شده به ازای هر محصول را پایین بیاوریم و آن زمان است که محصول ارزانتر می‌تواند وارد سبد کالای همه خانوارها شود و به رونق بیشتر این صنعت نیز بیافزاید.

پناهی تولید‌کننده‌ی گلیم و قالی نیز گفت: میزان تولید بستگی به خرید داخلی و صادرات دارد. امروزه فروش گلیم در داخل و صادرات آن به خارج بسیار کم شده است.

وی افزود: یک گلیم 120 در 80 سانتی‌متری با الیاف مرینوس را 180 هزار تومان از ما می‌خرند، در حالی که تولید آن با این الیاف و احتساب دستمزد بافنده 230 هزارتومان هزینه می‌برد.

رییس شورای زنان بازرگان اتاق بازرگانی شیراز هم با بیان اینکه صادرات بالغ بر یک پنجم از صنایع دستی کشور از محل تولیدات استان فارس است گفت: فارس در زمینه بافت انواع گبه، گلیم، قالی و جاجیم در کشور پیشرو بوده و این محصولات از جمله محصولات استراتژیک استان محسوب می شوند.

راهدار افزود: در حال حاضر کشور های عمان، روسیه، چین و قطر مقصد صادرات صنایع دستی فارس هستند/س.

 

برچسب ها: قالی ، گلیم ، قشقایی ، برند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.