سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرخی‌هودر :

استارت تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در کشور توسط پژوهشگاه صنعت نفت

عضو كارگروه شركت هاي دانش بنيان پژوهشگاه صنعت نفت، با اشاره به اینکه شركت‏‌هاي دانش بنيان مبتني بر ايده‏‌ها و فناوري‌‏هاي جديد و توسعه خدمات و محصولات فناورانه هستند گفت: هدف اصلي شركت‏‌هاي دانش بنيان تجاري‏‌سازي فناوري‏‌ها و ايده‏‌هاي جديد برتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد فرخي هودر رئيس امور حقوقي  در خصوص شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: شركت ها و موسسات دانش بنيان موسساتي خصوصي تعاونی به منظور هم افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي ( شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري سازي نتايج تحقيق و توسعه در حوزه فناوري هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان تشكيل مي شود.  

وی تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت از جمله مراكز پيشرو در تاسيس شركت هاي دانش بنيان  در كشور است كه چندي پيش  فراخوان مشاركت سومين شركت در حوزه محصولات نانو را كليد زد.
فرخی هودر با اشاره به اینکه شركت‏هاي دانش بنيان مبتني بر ايده‏ها و فناوري‏هاي جديد و توسعه خدمات فناورانه و محصولات فناورانه هستند گفت: هدف اصلي شركت‏هاي دانش بنيان تجاري‏سازي فناوري‏ها و ايده‏ هاي جديد برتر است. ايده‌‏هاي موجود در پژوهشگاه گاهي به دليل وجود مشكلات به‏ثمر نمي‏رسند و در اين زمان مي‏‌توانيم توسط شركت‏هاي دانش بنيان اين ايده‏ها را تجاري و به بازار عرضه كنيم. اين امر خود باعث ايجاد فضاي رقابتي ، سودآوري براي پژوهشگاه و تقويت بخش خصوصي  مي‏شود.

وی تاکید کرد: با توجه به ساختار شركت هاي دانش بنيان ، پژوهشگاه مي تواند تا 49 درصد سهام ان را خريداري كند ولي سعي كرديم سطح دخالت پژوهشگاه تا حد امكان پايين بياييد و شركت بتواند ماهيت خصوصي خود را افزايش دهد.

رئيس امور حقوقي  تصریح کرد: شركت هايي كه بيش از 50 درصد سهام آن متعلق به شركت،موسسه يا دستگاه اجرايي دولتي باشد، شركت دولتي تلقي مي شود و شركت دانش بنيان هم از اين قاعده مستثني نيست. لذا با توجه به ساختار شركت‏هاي دانش بنيان و قواعد و مقررات حاكم  پژوهشگاه مي‏تواند تا كمتر از 50 درصد مالكيت شركت دانش بنيان را در اختيار داشته باشد  كه اين موضوع به حفظ ماهيت خصوصي شركت كمك مي كند. در خصوص اينكه شركت جزئي از پژوهشگاه تلقي مي شود يا نه بايد گفت كه شركت به محض تاسيس داراي شخصيت حقوقي مستقل از پژوهشگاه بوده هر چند تحت نام و حمايت پژوهشگاه فعاليت خواهد كرد.  

وی در رابطه با تسهيل و تسريع فرآيند تجاري‏سازي شركت‏هاي دانش بنيان گفت: با از بين رفتن موانع دست و پاگير كه همواره از موانع تجاري‏سازي محسوب مي‏شوند، روند رساندن يافته‏هاي تحقيقاتي به صنعت شتاب مي‏گيرد و مزايايي هم براي پرسنل پژوهشگاه و صنعت در بر دارد كه سهام داران اين شركت‏اند. كمك به بخش خصوصي براي ورود به عرصه‏هاي جديد فناوري با نام و نشان پژوهشگاه نيز از ساير مزاياي تاسيس شركت‏هاي دانش بنيان است.

فرخی هودر در رابطه به اینکه آیا كشورهاي پيشرفته هم براي تجاري‏سازي يافته‏هاي خود به سوي تاسيس شركت ‏هاي دانش بنيان رفته‏اند؟ افزود: بله، نمونه بارز در اين زمينه شركت IFP فرانسه  است كه نقش مغز متفكر را بازي كرده و فعاليت‏هاي تجاري‏سازي خود را به شركت‏هاي دانش‏بنيان واگذار كرده و اكنون به پژوهش و خلق دانش و ايده مي‏پردازد. در همين راستا پژوهشگاه صنعت نفت عليرغم اينكه خود دست به خلق الگو زده است بنابراین سعي كرده است از الگوي شركت هاي موفق نظير IFP  و شلمبرژه  نيز در خلق الگوي خود بهره ببرد و اكنون در كشور در مقوله تاسيس شركت‏هاي دانش‏بنيان از سرآمدان به حساب مي‏آيد.

وی گفت: به دليل ماهيت پژوهشي و آموزشي پژوهشگاه، اين امكان از سوي نهاد‏هاي تصميم‏گير و قانوني به پژوهشگاه داده شده تا در تاسيس شركت‏هاي دانش بنيان نقش بارزي ايفا كند و به همين جهت پژوهشگاه در تاسيس شركت هاي دانش بنيان در صنايع نفت،گاز و پتروشيمي و ساير صنايع ديگر پيشرو مي باشد.

عضو كارگروه شركت هاي دانش بنيان پژوهشگاه صنعت نفت، اظهار داشت: اين شركت در حوزه محصولات نانو فعاليت مي‏كند و هدف آن تجاري‏سازي و كاربردي كردن ايده‏ها و فناوري‏هاي برتر  پژوهشگاه است.
ساعت اعلام شده براي پذيره نويسي 5/8 صبح آغاز و تا ساعت 11 تعداد ثبت نامي ها به محدوديت اعلام شده توسط كارگروه شركت هاي دانش بنيان رسيد ولي همچنانكه كه عرض شد  با يك نشست فوري اعضاء كارگروه، سرمايه اوليه شركت را افزايش داديم تا افراد بيشتري بتوانند مشاركت كنند.  

وی در خصوص سهام این شرکت افزود: 10 درصد از كل سهام متعلق به پژوهشگاه و 90درصد مربوط به بخش خصوصي است كه پرسنل پژوهشگاه ، ديگر شركت‏ها و ساير اشخاص حقيقي در اين ميزان شريك هستند.

فرخی هودر در رابطه با نحوه ثبت نام و مشاركت تصریح کرد: پس از ارايه و پيشنهاد موضوعات از سوي پرديس‏‌ها،  اعضاي هيات علمي و پژوهشكده ها و ...  بررسي موضوع توسط كارگروه شركت هاي دانش بنيان و تاييد كارگروه، تصميم‏گيري‏هاي لازم به‏منظور تاسيس شركت‏هاي دانش‏بنيان صورت مي‏‌گيرد.

پس از گذر از مرحله ابتدايي وارد مرحله اجرا مي‏شويم كه در اين مرحله تصميمات لازم در خصوص تعيين ميزان مشاركت كاركنان پژوهشگاه، خود پژوهشگاه و ساير شركاي احتمالي اتخاذ مي شود.پس از اين مرحله و مشخص شدن ميزان مشاركت . اقدام لازم از طريق سيستم اينترانت پژوهشگاه، به منظور مطلع كردن كاركنان پژوهشگاه انجام مي‏شود و افراد با توجه به شرايط خود ثبت نام را انجام مي‏دهند. مابقي سهام نيز در قالب مشاركت بخش خصوصي و در جهت جلب سرمايه آنها ارايه مي شود كه بر مبناي همان پيشنهاد اوليه و شيوه نامه تاسيس اينگونه شركت ها است.

وی خاطرنشان کرد: حداكثر ميزان مشاركت براي هر نفر  ده هزار و حداقل آن پنج هزار سهم بوده است. با توجه به جديد و نو بودن صنعت نانو و در نظر گرفتن تخصص  و دانش فني افراد كليدي عضو شركت و پشتيباني علمي و فني پژوهشگاه از شركت مزبور و با اتكا به تلفيق دانش و تخصص فني  و مديريتي پژوهشگاه و بخش خصوصي آينده اي روشن را پيش بيني مي‌كنم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.