سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داعش، گروهکی کاملأ "غربي‌مآب"

علي‌رغم ادعای داعش مبنی بر تجديد سنت‌های گذشته، اين گروه تروريستی کاملا مدرن و غربی‌مآب است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی، با اعلام خلافت از سوی ابوبکر بغدادی، گروه تروریست داعش رسما ادعای بازگشت به سنن گذشته را مطرح کرده است، در حالی که اگر به دقت اقدامات و برنامه‌های این گروه بررسی شود، به وضوح مدرن و غربی‌مآب بودن آن مشخص می‌گردد.

با تخریب و نابود کردن مقبره‌ها و مساجد کهن عراق و سوریه، داعش رسما نشان داده است در صدد ریشه‌کن کردن نشانه‌های باستانی اسلام است. با جدا کردن خود از دیگر گروه‌های تروریستی همچون القاعده، داعش خود را بیشتر به عنوان یک گروه تمامیت‌خواه مدرن ارائه کرده است تا یک خلافت کلاسیک و سنت‌گرا.

با جلب پشتیبانی حامیان ثروتمند، فروش غیرقانونی نفت، غارت و فروش اجناس عتیقه، و بسیاری از فعالیت‌های دیگر، این گروه از نظر مالی خود را تامین کرده و توانسته است از لحاظ نظامی نیروهای خود را مجهز کند. با استفاده از این قدرت مالی، داعش علاوه بر تبلیغات گسترده در فضای مجازی و انتشار مجلات اختصاصی، اقدام به جذب نیروهای جدید از کشورهای مختلف جهان کرده است. 

این گروه ترویریستی از طریق اینترنت، خشونت‌ها و خونریزی‌های خود را در کشورهای عراق و سوریه منتشر کرده و تصویری رعب‌انگیز از خود در اذهان مردم جهان ساخته است. باید دانست اعمال خشونت‌‌بار عناصر داعش، ناگهانی و بدون پیشینه‌ رخ نمی‌دهند. این یک استراتژی خاص داعش است که طی سال‌ها طرح‌ریزی شده و تکامل یافته است. وقتی که این گروه فیلم‌هایی را منتشر می‌کند که در آن سر انسان‌ها را از تن آنها جدا می‌کند، در واقع می‌خواهد اهدافی مختلفی چون ایجاد رعب و وحشت در دشمنان خود، تهدید نیروهای خود مبنی بر عواقب جدایی از گروه،‌ و در نهایت، مطرح و مشهور کردن خود در جهان دارد. 

اگرچه داعش ادعای تاسیس یک خلافت به اصلاح سنتی را مطرح کرده است، حکومتی که در ذهن می‌پروراند هیچ سابقه‌ای در تاریخ جهان نداشته و بیشتر به یک رژیم تمامیت‌خواه و شبیه به تصویری است که انقلابیون غربی از جامعه یک‌دست آینده به دست داده‌اند. عقاید این گروه، کاملا شبیه به دیدگاه‌های آنارشیسم و کمونیسم اروپایی است، خصوصا این دیدگاه که جامعه می‌تواند به وسیله یک پیشاهنگ انقلابی بی‌رحم و موجی سیستماتیک از خشونت، تغییر جهت داده و به کلی عوض شود. ژاکوب‌های فرانسه، بلشویک‌های لنین و ارتش سرخ، همگی تلاش کردند با استفاده از خشونت، انسانیت را از آنچه که فساد اخلاقی می‌خواندند، پاک کنند. 

عقاید داعش نیز بیش از هر چیز به چنین دیدگاه‌هایی شباهت دارند. اگرچه ممکن است پذیرفتن این حقیقت برای داعش دشوار به نظر رسد، اما این گروه، هستی و اهداف خود را مدیون غرب مدرن است. اما تنها عقاید و روش‌ها نیستند که از غرب به یاری داعش آمده‌اند، بلکه مداخله نظامی کشوهای غربی در عراق نیز فرصت تقویت و پیشروی‌ را به این گروه داده است.  

شاید به نظر رسد تنها هدف حمله به عراق، موقعیت ژئوپولیتیک و ذخایر نفت این کشور بوده‌اند، اما باید دانست "ایدئولوژی" بیش از هر چیز وقایع جهان امروز را هدایت می‌کند. ایدئولوژی غربی‌ها مبنی بر ایجاد جهانی یک‌پارچه و هدایت همه کشورهای دنیا به سوی "مدرنیته" و نوگرایی، دلیل اصلی حمله غرب به بسیاری از کشورهای جهان از جمله عراق بوده است. می‌توان گفت ظهور داعش در منطقه نیز جلوه‌ای از مدرنیته‌ایست که غرب عراق را به سویش سوق داد.  



انتهای پیام/
برچسب ها: مدرن ، داعش ، عراق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
عباس
۰۹:۱۶ ۲۲ تير ۱۳۹۳
ازادگذاشتن دست داعش(دولت امریکایی عراق وشام) در فضای مجازی از سوی امریکا . نشان دادن المان های داعش همچون پول پاسپورت...داعشی در حوزه مجازی همه گواه این است که داعش از طرف امریکا وانگلیس واسراییل ساپوت می شود.
سعید طهمورثی
۰۷:۵۰ ۲۲ تير ۱۳۹۳
نمونه اسلام آمریکائی بعدازطالبان همین گروه تکفیری داعش است که انشاء الله به فضل الهی وبا مدد ویاری آقاامام زمان (عج) تفرقه .نفاق آنان دردم بی نتیجه خواهدماند.