سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معماری امروز ایران اقتصاد را فلج کرده است

بی توجه به اقلیم و فرهنگ و بکارگیری الگوهای غربی در ساخت و سازها و توجیه کردن خودمان با مثال‌های گوناگون معماری ماشینی است، باعث فلج کردن اقتصاد متکی به نفت شده‌ایم.

حسین کنعانی کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که دلایل ساخت و سازهای امروز کشور براساس فرهنگ غرب و بیگانه چیست و میراث فرهنگی به عنوان پاسدار ارزش‌ها و فرهنگ و آرمان‌های فرهنگی کشور چه نقشی را باید ایفا کند، گفت: متاسفانه میراث فرهنگی، حوزه فعالیت خود را در بعد فیزیک بنا و نگهداری از بناهای تاریخی و قدیمی تعریف کرده که نباید اینگونه باشد.
 
وی اظهار داشت: میراث فرهنگی باید در این زمینه نظارت داشته باشد ، اگر نداشته باشد که اکنون همین طور است فاصله فرهنگی میان گذشته و حال حاضر جامعه ایران به وجود می‌آید.
 
وی با اشاره به اینکه نقش رسانه در این زمینه بی‌تاثیر نبوده گفت: امروزه رسانه‌ها و فضای مجازی بر روی افکار مردم به خصوص جوانان اثر می‌گذارد و باید دیدگاه رسانه در این زمینه تغییر کند و با تبلیغات و برنامه‌هایی که به تداوم رشد فرهنگی کشور کمک می‌‌کند، بپردازد.
 
کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: در کنار رسانه باید همانند گذشته ارتباط میان نهادهای فرهنگی نظیر میراث فرهنگی با نهادهای آموزشی مانند دانشگاه‌ها تقویت شود تا به کمک یکدیگر بتوانیم معماری گذشته خود که متکی به اصول و ارزش‌ها و پایبند به اقلیم و فرهنگ بود را احیا کنیم.
 
کارشناس میراث فرهنگی گفت: اگر در جاهایی شاهد بوده‌ایم که سلیقه‌ای عمل کرده و نماهای ساختمان‌ها را شبیه نماهای غربی و حتی کپی سبک‌های مختلف خارجی و داخلی کرده‌ایم، این دیدگاه کاملا اشتباه است، چرا که معماری ایرانی در پلان است نه در نما. نماهای زیبا و با تزئینات فراوان نمای ایرانی نبوده  است.
 
وی اظهار داشت: به اعتقاد برخی صاحبنظران، معماران و کارشناسان میراث معماری مانند ماشین است که تمام دنیا این صنعت را پذیرفته‌اند و ما نیز باید بپذیریم.
 
کنعانی اظهار داشت: فرهنگ هر جامعه مختص آن جامعه است و در تعامل میان دانشگاه و میراث فرهنگی و رسانه ملی در خصوص تهاجم فرهنگی در زمینه ساخت و ساز نقش سازنده‌ای دارد.
 
اگر این روال به همین شکل طی شود مطمئن باشید فرهنگ و معماری ما در آینده هیچ حد اتصال با زندگی افراد نخواهد داشت و اینجاست که فاتحه معماری و فرهنگ را باید خواند. معماری غرب با غالب شدن بر ذهن و افکار طراحان ایرانی اقتصاد کشور را فلج کرده است.
 
انتهای پیام/
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.