سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه های فرانسوی : بحران امنیتی، دولت اسرائیل را تهدید می‌کند/ مسئول آنچه در نوار غزه می‌گذرد، کیست؟

قتل سه جوان اسرائیلی و در پی آن زنده سوزاندن و کشتن یک نوجوان فلسطینی این روزها رژیم اشغالگر قدس را دچار تنش‌هایی کرده که به نظر جدی می‌رسد. تقریبا همه روزنامه‌های فرانسوی روز گذشته از ماجراهای یک هفته گذشته در اسرائیل که همچنان ادامه دارد نوشته‌اند.

به گزارش خبرنگار وبگردی باشگاه خبرنگاران، روزنامه «فیگارو» با اشاره به فشار راست‌گرایان افراطی به بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، موضوع ربوده و کشته شدن نوجوان فلسطینی را یادآوری می‌کند و می‌نویسد: «ننگ، کابوس، جنایت شیطانی، اینها واژه‌هایی است که این روزها از زبان دولتمردان اسرائیلی یا رسانه‌های این کشور زیاد شنیده می‌شود و همه آنها در واکنش به کشته شدن نوجوان فلسطینی است که اعتراضات زیادی را در اسرائیل برانگیخته است.»

ابتدا سه نوجوان اسرائیلی در نزدیکی منطقه الخلیل ناپدید شدند و بعد در واکنش به مرگ آنها یک نوجوان 16 ساله فلسطینی ربوده و زنده سوزانده شد.
محمد ابوخضیر نوجوان فلسطینی درست یک روز پس از پیداشدن اجساد سه طلبه یهودی کشته شده.
شش اسرائیلی مظنون به قتل محمد دستگیر و به گفته پلیس اسرائیل، سه نفر از آنها پس از بازداشت به قتل وی اعتراف کرده‌اند.
فیگارو می‌نویسد: «هرچند نتانیاهو می‌خواست فضا را آرام کند و طی تماس تلفنی با خانواده نوجوان فلسطینی و ابراز همدردی با آنان وعده داد که عاملان این جنایت شناسایی و مجازات شوند؛ اما به گفته یک کارشناس اسرائیلی این ماجرا می‌تواند به سمت یک جنگ قبیله‌ای در اسرائیل پیش برود. همچنان که عرب‌های اسرائیلی در شمال این کشور بلافاصله به واکنش و اعتراض دست زدند.»
در ادامه این مطلب می‌خوانیم: «از سویی مقامات اسرائیلی به هیچ وجه هویت عاملان این جنایت را فاش نمی‌کنند.»
اکنون شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها پر از مطالب مربوط به این موضوع است و براساس بعضی اخبار، مظنونین وابسته به گروهی  هستند که به تمایلات نژادپرستانه ضدعربی شهرت دارند و فعالیت‌های راست‌گرایانه افراطی داشته‌اند.
به نوشته فیگارو از چند ماه پیش تاکنون راست‌گرایان افراطی اسرائیلی که برخی از آنها در شهرک‌های یهودی‌نشین یا در کرانه باختری رود اردن هستند درحال فعالیت‌های شدید ضدعربی هستند اما تاکنون با داشتن نوعی مصونیت فعالیت کرده‌اند.
از سویی نخست وزیر اسرائیل اکنون شرایط سختی را می‌گذراند.
آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل ضمن انتقاد از نتانیاهو معتقد به حمله شدید به حماس در نوار مرزی غزه است.
همچنان که از شب گذشته، اسرائیل حملاتی را هم آغاز کرده است.
با این‌حال آقای لیبرمن با اعلام اینکه ائتلاف سیاسی میان حزب او و نتانیاهو دیگر ممکن نیست به این ائتلاف پایان داد.
وی همچنین اعلام کرده که نتانیاهو در مورد حمله به نوار غزه کوتاهی می‌کند.
فیگارو با یادآوری این نکات در پایان مطلب خود می‌آورد: «با وجود همه این انتقادها به نظر می‌رسد آقای نتانیاهو تحت فشار شدیدی از سوی راست‌گرایان است و همین موضوع هم باعث صدور فرمان آتش و اقدام تلافی‌جویانه علیه حماس در نوار مرزی غزه شده، اقدامی که احتمالا از سوی حماس هم بی‌پاسخ نمی‌ماند.»

روزنامه «اومانیته» هم در صفحات میانی خود در مطلبی با عنوان «موج خشم شهرهای عرب را دربرمی‌گیرد.» می‌نویسد: «کشته شدن نوجوان فلسطینی آتشی را برافروخته است که معلوم نیست تا کی برافروخته و شعله‌ور بماند.»
این روزنامه با اشاره به موج اعتراضاتی که بعد از مرگ نوجوان فلسطینی از سوی عرب‌های ساکن شمال این کشور صورت گرفت یادآوری می‌کند که در جریان این اعتراضات حدود 130 نفر هم در روزهای گذشته دستگیر شدند.
اومانیته می‌نویسد: «به گفته یکی از فعالان چپ اسرائیلی اگر مرگ این نوجوان اسرائیلی چنین خشمی را در میان عرب‌ها برانگیخته به این دلیل است که این موضوع شاهدی است بر فعالیت‌های نژادپرستانه افراطی در این کشور.»
و در پایان مطلب می‌خوانیم: «از سویی به نظر می‌رسد حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه هم، روغنی باشد برای افروختن بیشتر این آتش.»

روزنامه «لیبراسیون» هم با بیان اینکه «بحران امنیتی، دولت اسرائیل را تهدید می‌کند» می‌نویسد: «آویگدور لیبرمن، رئیس حزب ملی‌گرای "اسرائیل خانه ماست" معتقد است قطع حملات علیه مواضع حماس و اعلام آتش‌بس اشتباه است و حامیان ترور باید بازداشت شوند.»
وی خطاب به بنیامین نتانیاهو نیز گفته که او علیرغم وعده‌اش، هنوز اقدامی جدی علیه حماس انجام نداده و در عوض حملات حماس علیه ساکنان اسرائیلی قوت می‌گیرد.
به نوشته این روزنامه به نظر می‌رسد دولت اسرائیل دچار تناقضاتی شده که ممکن است ادامه یابد و تشدید هم شود.
تیتر اول روزنامه «لاکروا»، نشریه مسیحیان فرانسوی هم به همین موضوع اختصاص یافته: «عرب‌ها منفجر شده‌اند.»
این روزنامه هم می‌نویسد: «شهروندان عرب به شکل شدیدی نسبت به کشته شدن نوجوان فلسطینی واکنش نشان داده‌اند و به نظر می‌رسد در این کشور همزیستی میان مسلمانان و یهودی‌ها هر روز مشکل می‌شود.»
در ادامه مطلب هم می‌خوانیم: «محلات عرب در مرکز و جنوب این کشور پر از معترضان است. بعد از هر ماجرای خونین در کرانه باختری رود اردن یا در اورشلیم، حمایت عرب‌ها از فلسطینی‌ها بیشتر می‌شود. به عقیده آنان اسرائیل مسئول همه این بحران‌ها و مسائل است.»

برچسب ها: فرانسه ، مطبوعات ، فلسطین ، غزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.