سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

640 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز پروژه های آبخیزداری در استان چهارمحال و بختیاری

درحوزه آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری 18 پروژه مطالعه شده که اجرای آنها به اعتباری بیش از 640 میلیارد ریال نیاز دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: افزود: در صورت تامین و تخصیص این میزان اعتبارات می توان با بهره گیری از مشارکت و همکاری اقشار ساکن در حوزه های آبخیز نسبت به مدیریت و بهره برداری بهینه حوزه آبخیز این استان اقدام کرد.
خسرو عبداللهی احیاء و ایجاد دفتر ستاد هماهنگی کارون بزرگ، اجرای مطالعات بازنگری، تفصیلی اجرایی، توصیفی اجرایی و زمین لغزش در 35 درصد از عرصه های این استان، پروژه های متعدد آبخیزداری نظیر احداث 70 بند خاکی و صد ها هکتار عملیات بیولوژیک در سطح استان چهارمحال و بختیاری را از برنامه های اجرا شده در چند سال اخیر در حوزه آبخیز این اداره کل عنوان کرد.
وی اظهار داشت: نتیجه این اقدامات کنترل سیل به میزان 800 میلیون متر مکعب در سال، کنترل رسوب به میزان 600 هزار تن در سال، کنترل فرسایش خاک در سطح 170 هزار هکتار و استحصال آب به میزان 75 میلیون متر مکعب در سال بوده است.
عبداللهی گفت: با توجه به اهمیت رودخانه های زاینده رود و کارون در حیات اجتماعی و اقتصادی استان های پایین دست نظیر اصفهان، خوزستان، یزد و در آینده استان کرمان توجه روزافزون به وضعیت حوزه های آبخیز استان چهامحال و بختیاری ضروری است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری ، تخصیص سهم ویژه از اعتبارات پنج استان برخوردار از دو حوزه آبخیز زاینده رود و کارون برای حفظ کانون های آبخیز استان چهارمحال و بختیاری را خواستار شد.
خسرو عبداللهی گفت: چهارمحال و بختیاری در حوزه آبخیز دو رودخانه مهم کشور است که بیش از 85 درصد از حوزه آبخیز کارون، 12 درصد حوزه آبخیز زاینده رود و سه درصد حوزه آبخیز رودخانه دز را شامل می شود.
وی با بیان اینکه سدهای بزرگ نظیر سد شهید عباسپور، سد کارون 3 و 4، سد زاینده رود و سد خرسان 3 در حوزه آبخیز این استان قرار دارد، افزود: کارون شمالی نیز به عنوان پرآب ترین شاخه رودخانه کارون در این استان قرار دارد و در مجموع این استان با در اختیار داشتن یک درصد از جمعیت کشور 10 درصد از منابع آبی کشور را تامین می کند./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.