سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

تعاوني ها بايد نيمي از وظايف 17 گانه خود را انجام دهند/ تعاوني‌هاي غيرفعال روستايي منحل مي‌شوند

مديركل تعاون روستايي استان يزد گفت: پيش بيني مي شود امسال تا پايان فصل برداشت محصول گندم، 54 هزار تن گندم از كشاورزان خريداري شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

علي جحازي، اظهار داشت: دولت در زمينه محصولات استراتژيك هر سال قيمت گذاري هايي انجام مي دهد كه اين رقم كفاف هزينه هاي كشاورز به اضافه سودي معقول را مي دهد.

وي افزود: رقم پيشنهاد شده از سوي دولت براي خريد تضميني امسال 1050 تومان اعلام شده اما اگر كشاورزان بازار بهترين سراغ داشتند مي توانند فروش خود را در آنجا انجام دهند اما معمولا اين اتفاق در مورد محصولات استراتژيك نمي افتد و دولت بهترين رقم را پيشنهاد مي دهد.

جحازي عنوان كرد: سال گذشته در استان يزد 360 تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان خريداري شد كه امسال پيش بيني مي شود اين رقم به 54 هزار تن برسد و تاكنون نيز پنج هزار تن گندم از كشاورزان خريداري شده است.

وي يادآور شد: گندم امسال در يزد در 12 مركز خريد خريداري مي شود و تا 12 تيرماه نيز هر كشاورزي كه گندم خود را به اين مراكز فروخته، پول خود را دريافت كرده است.

مديركل تعاون روستايي ادامه داد: امسال مراكز خريد در كنار مزارع گندم مستقر شده كه اين امر سبب حذف هزينه حمل و نقل، جلوگيري از سرگرداني كشاورزان در مسير سيلو و... شده است.

وي در پاسخ به سئوال مهر در مورد خريد ديگر محصولات كشاورزي اظهار داشت: محصولات باغي معمولا به نرخ تضميني نمي رسد و كشاورزان مي توانند محصولات خود را با قيمت هاي نسبتا خوبي در بازار به فروش برسانند.

اغلب محصولات كشاورزي به خريد تضميني نمي‌رسند

جحازي ادامه داد: در مورد ساير محصولات كشاورزي نيز وضعيت به همين شكل است و اغلب محصولات به معمولا به نرخ تضميني نمي رسد به عنوان نمونه قيمت جو سال گذشته در بازار بهتر از قيمت تضميني تعيين شده توسط دولت بود بنابراين كشاورزان جو توليدي خود را به دولت نفروختند.

وي همچنين با اشاره به ورود واسطه ها در اين حوزه عنوان كرد: ورود واسطه به ضعف تشكل ها باز مي گردد و تشكل ها بايد توانمندتر از قبل و با پرهيز از يك سو نگري و تك فاز نگري كار خود را انجام دهند.

مديركل تعاون روستايي استان يزد ادامه داد: كميته اي در تعاون روستايي استان يزد تشكيل شده كه كار اين كميته، نظارت بر عملكرد تعاوني هاست و اگر تعاوني ها نياز به تقويت دارند، آنها را حمايت كنند و اگر تنها در يك فاز فعاليت مي كنند، آنها را منحل كند.

وي افزود: متاسفانه تعاوني ها تنها به كار تامين ارزاق اشتغال دارند و از 17 وظيفه اي كه براي آنها تعريف شده، 16 وظيفه ديگر را رها كرده اند كه اگر اين روال ادامه پيدا كند و در روستا نياز اساسي به وجود آنها نباشد، با تشكيل مجمع عمومي آنها را منحل خواهيم كرد.

جحازي از جمله وظايف تعاوني ها را تامين نهاده ها، ساخت انبار و زيرساختها، بازاررساني محصولات كشاورزي و... را از ديگر وظايف تعاوني هاي روستايي برشمرد.

وي از فعاليت 101 تعاوني و اتحاديه در استان يزد خبر داد و اظهار داشت: تعدادي از اين تعاوني ها كشاورزي و تعداد ديگري نيز روستايي هستند.

جحازي در بخش ديگري از سخنان خود با بیان اینکه از سال 89، دو بخش از وزارت جهاد کشاورزی جدا و به تعاون روستایی الحاق شد، خاطرنشان کرد: نظام صنفی کشاورزی و نظام بهره‌برداری، دو بخش الحاق شده به تعاون روستایی هستند.

جحازی تاکید کرد: از آن زمان به بعد، کشاورزی به عنوان یک شغل مطرح است و نظام‌های صنفی کشاورزی نیز از آن زمان به بعد تشکیل شدند که این نظام صنفی برای کشاورزان پروانه صنفی صادر می‌کند و کاربرد آن مانند سایر صنوف است و از این طریق بیمه تامین اجتماعی کشاورزان نیز دایر و مشکل بیمه این قشر برطرف شد.

وی با بیان اینکه کشاورزانی که بیمه نیستند، بدون محدودیت سنی می‌توانند برای زیر پوشش قرار گرفتن بیمه مراجعه کنند و بر اساس قوانین جدید، کشاورزانی که 9 سال سابقه بیمه دارند و سن آنها از 60 گذشته است، می‌توانند بازنشسته شوند./س

برچسب ها: خرید ، تضمینی ، گندم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.