سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

ورزشکارن روزه دار، برای جلوگیری از غلیظ شدن خون مایعات فراوان بنوشند

مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان یزد توصیه کرد:ورزشکارن روزه دار، برای جلوگیری از مشکلات کم‌آبی، بی‌حالی و سستی بدن، اختلال در تنظیم درجه حرارت بدن، جلوگیری از غلیظ شدن خون و کاهش اکسیژن رسانی مغز و عضلات در سحر و افطار، آب و مایعات مصرف کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

روح اله عیوضی مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان یزد با اشاره به این مطلب که اگر ورزشکاران توصیه‌های ورزشی در ماه رمضان انجام ندهند تمامی آمادگی قلبی، عروقی، خونی، عضلانی و اسکلتی فرد از دست می‌رود توصیه کرد: ورزشکاران تحت شرایط کنترل شده به فعالیت منظم ورزشی ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: ورزشکاران اگر قبل از افطار قصد انجام تمرینات ورزشی را دارند بهتر است نزدیک زمان افطار انجام گیرد.

عیوضی ادامه داد: ورزشکارانی که قصد تمرین بعد از افطار را دارند، بهتر است هنگام افطار از غذاهای کم حجم و پر انرژی مثل خرما و عسل استفاده کنند.

وی تاکید کرد: حد اکثر زمان لازم برای هضم غذا‌ها حدود سه ساعت در نظر گرفته ‌شود؛ که این زمان برای غذاهای سبک و کربوهیدراتی کمتر می‌باشد، در صورت مصرف غذاهای سبک گذشت ۱/۵ ساعت برای انجام فعالیت ورزشی مناسب می‌باشد.

این کارشناس خطاب به ورزشکاران متذکرشد: از انجام فعالیت بدنی و ورزش بعد از افطار یا سحری به شدت بپرهیزید.

وی ادامه داد: ورزشکاران در صورت مصرف افطار سبک و کربو هیدراتی می‌توانند یک ونیم تا دو ساعت بعد از صرف افطاری ورزش نمایند، از طرفی، ورزش‌های سنگین و طولانی مدت در زمان روزه داری توصیه نمی‌شود، زیرا بدن در این مدت فاقد آب و الکترولیت لازم است; باید ورزش در زمان روزه داری کوتاه و سبک باشد.

مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان یزد افزود: چنانچه ورزش سنگین و طولانی مدت است، درفاصله سحر تا افطار از انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش خودداری و فعالیت‌ها را به بعد از صرف افطار موکول کنید.، با توجه به محدودیت دریافت مایعات در هنگام روزه داری، ورزشکاران باید از انجام فعالیت‌های روزمره زیر نور خورشید و محیط‌های باز خودداری کرده و اگر مجبور به انجام فعالیت‌های روزمره در محیط‌های باز و در معرض تابش خورشید هستند، باید زمان آن را تا حد ممکن کاهش دهند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی متذکرشد: ورزشکارن روزه دار، برای جلوگیری از مشکلات کم‌آبی، بی‌حالی و سستی بدن، اختلال در تنظیم درجه حرارت بدن، جلوگیری از غلیظ شدن خون و کاهش اکسیژن رسانی مغز و عضلات در سحر و افطار، آب و مایعات مصرف کنند.

مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان یزد تاکید کرد: نوجوانان برای پیشگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه مبارک رمضان، از انجام حرکات ورزشی سنگین اجتناب کنند، هنگام احساس ضعف شدید (به علت پایین آمدن قند خون)، احساس خستگی مفرط و احساس تشنگی شدید مبادرت به انجام تمرینات ورزشی نکنند./ش/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.