سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اگزیم بانک، "بانكی جهانی"

"اگزیم بانک" به عنوان بانکی تخصصی و البته دولتی وظیفه توسعه صادرات کشور خود و گسترش تعاملات و مبادلات بازرگانی را با دیگر کشور ها دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ اگزیم بانک به عنوان بانکی تخصصی و البته دولتی وظیفه توسعه صادرات کشور خود و گسترش تعاملات و مبادلات بازرگانی را با دیگر کشور ها دنبال می کند.
 
اهمیت توسعه صادرات توسط کشورها و دولت ها به عنوان یک هدف اساسی در صحنه اقتصاد امری کاملا شناخته شده است. بنابراین اگزیم بانک به عنوان بانکی تخصصی و البته دولتی وظیفه توسعه صادرات کشور خود و گسترش تعاملات و مبادلات بازرگانی را با دیگر کشور ها دنبال می کند.
 
بانك هاي صادرات واردات (اگزیم بانک) معمولا منابع لازم را براي واردكنندگان، صادركنندگان و سرمايه گذاران در بازارهاي خارجي فراهم مي كنند. اين گونه بانك ها خدمات مختلفي مشتمل بر اعطاي وام هاي مستقيم طويل مدت به خريداران خارجي براي فروش عمده تجهيزات را عرضه مي كنند.
 
اهميت توسعه صادرات توسط کشورها و دولت ها موجب شده که اکثر قريب به اتفاق کشورهاي جهان موسسات مالي و تخصصي وابسته به دولت را براي اين منظور تاسيس کنند.

*اگزیم بانک ایران

در کنار فعالیت اگزیم بانک های بزرگ در دنیا مروری بر عملکرد اگزیم بانک ایرانی یعنی بانک توسعه صادرات ایران نیز خالی از لطف نیست . این بانک 23 ساله هرچند  در طبقه بندی شورای پول و اعتبار در گروه بانک های تخصصی قرار می گیرد اما مسئولیت آن به عنوان بانک دولتی و توسعه ای افزایش توانمندی صادراتی کشور به شمار می رود.

آمارهای رسمی نشان می دهد که بیش از 70 درصد تسهیلات اعطایی این بانک به منظور سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و بیش از 15 درصد نیز مربوط به اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده در خارج از کشور است.

اعطای وام با حداقل نرخ سود،بازگشت طولانی مدت سرمایه در گردش برای واحد ها،سرمایه محدود،عدم جمع آوری سپرده های مردمی،عدم جذب سپرده های ارزی به دلیل تحریم ها،عدم استفاده از خطوط اعتباری سایر کشورها و ... بخشی از مشکلات این بانک به اذعان آگاهان به شمار می رود.

در این میان و در شرایط تحریم ها بسیاری از صادرکنندگان، موفقيت اين بانک را مرهون افزايش سرمايه مي دانند تا قدرت رقابت پذيري اين بانك را ميان رقباي خارجي بيشتر كند.

انتهای پیام /
برچسب ها: اگزیم ، بانک ، صادرات ، واردات ، توسعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.