سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

پایین بودن مصرف سرانه محصولات لبنی در کشور

معاون مدیریت امور دام سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به پایین بودن مصرف سرانه محصولات لبنی در کشور اشاره نموده و گفت: مصرف سرانه کشور 75 کیلوگرم و استان آذربایجان شرقی 95 کیلوگرم می باشد درحالی که این میزان در جهان 169 کیلوگرم می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،باغبان حقی در گفتگو با خبرنگاران ضمن تشریح روند تولید شیر خام در استان آذربایجان شرقی گفت: تولید شیر خام در آذربایجان شرقی در سال گذشته 842 هزار تن بوده و این استان از این نظر رتبه چهارم کشور را از آن خود نموده است.

وی سهم استان از تولید کشور را 7 درصد دانست و افزود: 9 میلیون واحد دامی (57درصد دام سنگین – 43درصد دام سبک)جمعیت دامی استان را تشکیل داده است که سهم دام سبک از تولید شیر خام استان 3 درصد و در حدود 28 هزار تن و سهم دام سنگین از تولید شیر خام استان 97 درصد و در حدود 814 هزار تن بوده است.

باغبان حقی تعداد گاوداری صنعتی شیری بر اساس پروانه بهره برداری صادره را 417 واحد و تعداد گاوداری کوچک روستای شیری بر اساس پروانه بهره برداری صادره را 2252 واحد عنوان نموده و افزود: تعداد مراکز جمع آوری شیر در سطح استان110 مرکز و میزان شیر خام جمع آوری شده توسط این مراکز 200 هزار تن در سال می باشد.

معاون مدیریت امور دام سازمان تعداد کارخانجات فرآوری شیر خام استان را 67 کارخانه و ظرفیت فرآوری شیر خام در استان را 793 هزار تن در سال دانست و افزود: براساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران در سال 1389 ، 48 درصد تولید شیر خام کشور از گاوداریهای صنعتی تامین می شود.

وی با اشاره به استقرار، نصب و راه اندازی تجهیزات آنالیز شیر و سوماتیک سل کانت با توان آنالایز چربی، پروتئین ، اوره و شمارش سلولهای بدنی نمونه های شیر با توان عملیاتی 300 نمونه در ساعت در سازمان جهاد کشاورزی استان در اردیبهشت ماه سال جاری افزود: این مجموعه به عنوان آزمایشگاه مرجع شمال غرب کشور شروع به فعالیت نموده و استانهای آذربایجان غربی ، اردبیل و کردستان را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد .

باغبان حقی به پایین بودن مصرف سرانه محصولات لبنی اشاره نموده و گفت: مصرف سرانه کشور 75 کیلوگرم و استان آذربایجان شرقی 95 کیلوگرم می باشد درحالی که این میزان در جهان 169 کیلوگرم می باشدلذا ترغیب و تشویق جامعه به مصرف شیر و محصولات لبنی با بیان مزایا و ارزش غذایی آنها همچون ارزش بیولوژیکی بالا، سرشار بودن از مواد مغذی بویژه کلسیم و ریبوفلاوین(B2) و پروتئین با کیفیت بالابرای بهبود مصرف سرانه ضرورت دارد.

وی حداقل نیاز هر فرد به محصولات لبنی را در سال 156 کیلوگرم و 300 کیلوگرم بصورت مطلوب عنوان نموده و گفت: میزان مصرف هر فرد بالغ بنا به توصیه سازمانهای ملی و بین المللی روزانه نیم لیتر شیر مایع ، 25 تا 35 گرم پنیر و 200 گرم ماست می باشد.

باغبان حقی به عدم تناسب بین هزینه و درآمد در واحدهای تولید کننده شیر خام بویژه در واحدهای گاوداری صنعتی که زیر ظرفیت فعالیت می کنند اشاره نموده و افزود: افزایش ظرفیت دام مولد در واحدهای گاوداری صنعتی جهت افزایش درآمد و کاهش قیمت تمام شده محصول از جمله راهکارها جهت از بین بردن این مشکل می باشد.
 
انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: محصولات ، لبنی ، مصرف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.