سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

افزایش 35 درصدی راندمان در سایه تبديل آبياري سنتي به تحت فشار

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تبديل آبياري سنتي به تحت فشار مي تواند علاوه بر کاهش حجم آب مصرفي و بهبود چشمگير کيفيّت و کميت محصولات، هزينه هاي توليد را بين 30 تا 50 درصد کاهش داده و راندمان آبياري از 35 درصد تا 70 درصد افزایش داد.

کامران یوسفی راد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: هر يک درصد بهبود در راندمان ‌آبياري در بخش کشاورزي معادل ساخت 3 سد است.

وی تشریح کرد: تعدد بهره‌ برداران باغي و زراعي در 20 شهرستان را مي‌توان دليلي مهم براي عدم آگاهي آنان از فوايد و اثرات آبياري پيشرفته در استان قلمداد نمود.

یوسفی راد ادامه داد: استفاده از شيوه هاي آبياري سنتي در بخش کشاورزي و بازدهي پایين اين نوع از آبياري، چالش اصلي کشاورزي استان به شمار مي رود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: آذربايجان شرقي از ظرفيت بالايي در بخش آب و خاک برخوردار است اما سنتي بودن فعاليت هاي کشاورزي در اين استان موجب شده است نتواند به جايگاه واقعي خود در اين بخش دست يابد.

وی اظهار داشت: سرعت بالاي رويش گياه، به کارگيري کود همزمان با آبياري، صرفه جويي در مصرف انرژي و برداشت راحت تر محصولات نیز از مزاياي به کارگيري روش هاي آبياري نوين به شمار مي رود.

یوسفی راد تاکید کرد: آبیاری قطره ای با توجه به نوع محصول، میزان سرمایه گذاری اولیه و سهولت بهره برداری قابل اجرا خواهد بود.
 
انتهای پیام/س
برچسب ها: افزایش ، آبیاری ، سنتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.