سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

ماندگاری پلاستیک‌ها در مزارع یک تهدید زیست‌محیطی برای استان مرکزی

مسئول جهاد کشاورزی بخش مرکزی ساوه در اخطاری به بهره‌برداران از کشت زیرپلاستیکی گفت: با هرگونه رهاسازی پلاستیک‌ها در محیط زیست توسط تولیدکنندگان کشاورزی برخورد خواهد شد.

 حسین قاسمی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اراک ، اظهار داشت: با شروع فصل کاشت برخی محصولات جالیزی به صورت زیرپلاستیکی، کشاورزان پس از برداشت طالبی، خربزه و یا هندوانه، جهت جمع‌آوری پلاستیک‌های مصرفی اقدام نمی‌کنند و این امر منجر به پخش پلاستیک در مزارع و اراضی شده و معضلات زیست‌محیطی شدیدی را برای خاک و منابع آبی پدید می‌آورد.

وی با بیان اینکه این اقدام محیط زیست را به مواد تجزیه‌نشدنی آلوده می‌کند، اضافه کرد: آلودگی زمین، ضرر رساندن به خاک، تلفات دامی ناشی از مصرف ضایعات باقیمانده توسط دام و نفوذ مواد پلاستیکی در خاک از مضرات پخش شدن پلاستیک در اراضی کشاورزی است.

قاسمی با بیان اینکه ماندگاری پلاستیک در طبیعت بالا بوده و تجزیه آن سال‌ها به طول می‌ا‌نجامد، ادامه داد: بر اثر گرما و تابش خورشید و سردی هوا مواد سازنده نایلون که مشتقات نفتی است وارد خاک شده و از خاصیت خاک کاسته و آلوده شدن منابع آبی و ایراد خسارت به زمین‌های کشاورزی و محیط زیست را به دنبال دارد.

وی انتقال پلاستیک‌ها به زمین‌های مجاور از طریق باد، مزاحمت پلاستیک‌ها برای دستگاه‌های کشت و برداشت و جلوگیری از رشد محصولات در دوره‌های بعدی کشت را از نکاتی دانست که در صورت عدم جمع‌آوری پلاستیک‌ها با آن روبرو خواهیم شد.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی با اشاره به تصمیمات و اقدامات جدی این مجموعه در برخورد با این پدیده زیست‌محیطی اظهار داشت: کسانی که اقدام به جمع‌آوری پلاستیک‌ها پس از کشت نکرده و آنها را در اراضی رها کنند ضمن برخورد جدی از حمایت‌ها و تسهیلات جهاد کشاورزی نیز محروم خواهند شد.

وی به مزایای استفاده از پلاستیک در کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: جلوگیری از تبخیر آب و صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی، همچنین زودرس بودن محصول از مزایای کشت زیر پلاستیکی است.

قاسمی جوانه‌زنی سریع و رشد محصول به دلیل بالا بودن دمای خاک زیر پلاستیک، محافظت کشت از خطر تگرگ احتمالی و عدم برخورد با شرایط نامساعد محیطی، جلوگیری از رشد علف‌های هرز و به دنبال آن جلوگیری از هدر رفتن آب توسط علف‌های هرز را از دیگر مزایای این نوع کشت دانست./س
برچسب ها: ماندگاری ، پلاستیک ، مزارع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.