سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه اقتصادی/

توسعه و تعالی عملکرد دستگاه های اجرایی از طریق آموزش مدیران

ماموریت مرکز آموزش مدیریت دولتی توسعه و تعالی عملکرد دستگاه های اجرایی در حوزه مدیریت دولتی و اداره عمومی کشور با رویکرد ارزشی ، اسلامی-ایرانی ازطریق آموزش مدیران،کارشناسان و کارکنان و انجام پژوهش های بنیادی ، توسعه ای و کاربردی با بهره گیری از قابلیت های بومی ، ملی و تکنولوژی نوین است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در راستای اجرای برنامه‌های آموزشی مستخدمین دولت به استناد تبصره 3 ماده 44  قانون استخدام كشوري، مصوب 1345، مبنی بر تأسيس موسسه‌اي براي آموزش مديريت و فنون اداري، مؤسسه‌ای در تيرماه 1348 با نام  مركز آموزش مديريت دولتي وابسته به سازمان امور اداری و استخدامی سابق کشور تشکیل و فعاليت هاي خود را در چارچوب مأموریت‌ها و وظایف قانونی تعریف شده، شروع نمود.

پس از تاسیس ، بيشتر فعاليت های مرکز آموزش مدیریت دولتی بر روي آموزش هاي شغلي کوتاه مدت (بدو خدمت و ضمن خدمت) مديران و کارکنان شامل آموزش های توجیهی بدو خدمت کارکنان، آموزشهای توجیهی مدیریت بدو انتصاب مدیران، آموزشهای حین خدمت مدیران سطوح مختلف، آموزش های مشاغل مشترک اداری دستگاه‌های اجرایی متمرکز شده بود، اما در تاریخ 2/8/1351 شورای گسترش آموزش عالی کشور ، مجوز اولین دوره آموزش بلندمدت در مقطع فوق لیسانس در رشته مدیریت دولتی را برای مرکز آموزش مدیریت دولتی صادر نمود.  

بعد از آن مرکز آموزش مدیریت دولتی برنامه های خود را در جهت ارتقای دانش مدیریت حرفه ای تحت عنوان دوره های بلندمدت در سطوح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مختلف مدیریت (مدیریت مالی ـ مدیریت سیستم های اطلاعاتی ـ مدیریت عمران شهری ـ مدیریت صنعتی ـ مدیریت اداری ـ مدیریت آموزشی ـ مدیریت بازرگانی و مدیریت دولتی) ارائه نمود و فارغ‌التحصیلان مختلفی را در رشته‌های مذکور به نظام اداری کشور عرضه کرد.
 
در تيرماه سال 1381 بدنبال ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به استناد  مصوبه شماره 655/13 مورخ 3/4/81 شوراي عالي اداري، مرکز آموزش مديريت دولتي وابسته به سازمان امور اداری و استخدامی کشور با مؤسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي وابسته به سازمان برنامه و بودجه در یکدیگر ادغام و موسسه جديدي  تحت عنوان موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي وابسته به سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق کشور شکل گرفت.
 
با شکل‌گیری موسسه مذکور برگزاری دوره‌های بلندمدت تقریباً متوقف شد و دوره‌های آموزشی ضمن خدمت در زمینه‌های فناوری اطلاعات، عمومی(فرهنگی -اجتماعی ) ، مشاغل مشترک اداری، بویژه دوره‌های بهبود مدیریت قوت گرفت.

احیای مرکز آموزش مديريت دولتي با مأموریت‌های نوین  

با تغییر ساختار و تشکیلات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور (براساس مصوبه شورای عالی اداری) و تبدیل آن به دو معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني ومعاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي و ابلاغ تشکیلات سازماني هر دو معاونت در تاريخ 8/8/1388، مرکز آموزش مديريت دولتي به عنوان يکي از واحدهای وابسته معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني در ساختار سازمانی معاونت معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رییس جمهور تعریف شد و بدين ترتيب مرکز آموزش مديريت دولتي با مأموریت‌های نوین دوباره احياء گرديد.

ساختار تشکیلاتی مرکز آموزش مدیریت دولتی

ارکان مرکز از دو هیات به نام های هیات امنا و هیات رییسه و ساختار سازمانی (شامل حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی امور استانها، معاونت آموزشی ، معاونت پژوهشی، معاونت منابع انسانی و پشتیبانی) تشکیل شده است. مهمترین رکن مرکز، هیات امنای مرکز می باشد که از 5 نفر عضو دولتی و 2 نفر صاحب نظر و متخصص در حوزه مدیریت و نظام اداری تشکیل شده است.
    
مهمترین اهداف مرکز آموزش مدیریت دولتی بشرح زیر می باشد:
ارتقاء تخصص ها و مهارت های مدیران و کارکنان دولت در زمینه های مدیریت دولتی و علوم وابسته به آن در سطح ملی و بین المللی

طراحی، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی مدیران و کارشناسان دولت به منظور تواتنمد سازی آنها از ابعاد مختلف

فراهم آوردن بسترهای ملی و بین المللی برای برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی در حوزه های مدیریت و علوم اداری برای کارکنان دولت

انجام پژوهش ها و تحقیقات کاربردی و تطبیقی در حوزه نظامهای علوم اداری و مدیریت منابع انسانی متناسب با نیازهای اداری کشور

فراهم‌آوردن زمینه‌ها و بسترهای آموزشی لازم برای رشد معنوی منابع انسانی ، افزایش ظرفیتها و ارتقای دانش، تخصص و مهارت‌های کارکنان و مدیران

توسعه عملکرد دستگاه های اجرایی ماموریت اصلی مرکز آموزش مدیریت دولتی

ماموریت مرکز آموزش مدیریت دولتی توسعه و تعالی عملکرد دستگاه های اجرایی در حوزه مدیریت دولتی و اداره عمومی کشور با رویکرد ارزشی ، اسلامی-ایرانی ازطریق آموزش مدیران،کارشناسان و کارکنان و انجام پژوهش های بنیادی ، توسعه ای و کاربردی با بهره گیری از قابلیت های بومی ، ملی و تکنولوژی نوین است.  

این ماموریت اصلی از طریق عملیاتی ساختن ماموریتهای ابلاغی از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی تحقق خواهد یافت:

تهيه محتواي آموزشي، مجموعه قوانين مربوط به حوزه منابع انساني، امور استخدامي و ترويج فرهنگي آن در قالب منابع چاپي و الکترونيکي.

طراحي، تدوين و اجراي برنامه‌هاي آموزشي مديران، کارشناسان و کارکنان دولت بر اساس مصوبات معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در قالب برنامه آموزشي و اجرا در مرکز و استان‌ها با استفاده از ظرفيت بخش خصوصي.

انجام مطالعات کاربردي در خصوص قانون مدیریت خدمات کشوري و آيين‌نامه اجرايي آن، تدوین برنامه اجرايي برای آموزش مفاد آن، ارزيابي‌ و رصد کردن چالش‌هاي موجود آن.

انجام مطالعات کاربردي و تطبيقي در حوزه مباحث مديريت و منابع انساني، در کشورهاي هدف با محوريت فصول قانون مديريت خدمات کشوري و آيين‌نامه اجرايي مربوطه

طراحي نظام اداري مطلوب، با توجه به اسناد بالا دستي و بويژه سياست‌هاي کلي نظام اداري ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، با مشارکت ساير دستگاه‌ها و انديشمندان دانشگاهي

ارتباط و همکاري با حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها، و موسسات آموزشي و پژوهشي داخلي و خارجي، به منظور تبادل اطلاعات و تعامل مناسب با آن‌ها در صحنه ملي و بين‌الملل در حوزه‌هاي مرتبط
تهيه مطالب مورد نياز در همکاري‌هاي بين‌الملل بويژه در حوزه آموزش مديريت ، بهبود سيستم‌هاي
طراحي و اجراي سيستم با همکاري بخش غير دولتي

طراحي، برگزاري، توسعه و ارزشيابي دوره‌هاي مشترک آموزش عالي با همکاري دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي و پژوهشي معتبر داخلي و خارجي

طراحي و اجراي همايش‌هاي تخصصي ملي و بين‌المللي، به منظور افزايش ظرفيت‌هاي معرفتي، علمي و روش شناختي و پاسخگويي به نيازهاي اداره امور عمومي

توسعه شبکه‌هاي آموزش مجازي علمي-کارشناسي، با بهره گيري از فناوري‌هاي نوين اطلاعاتي، براي توليد، تبادل و انتقال دانش مديريت، برنامه‌ريزي و اداره امور عمومي

اعتبارسنجي موسسات آموزشي دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي متقاضي اجراي دوره‌هاي آموزشي ضمن خدمت کارکنان دولت و نظارت بر عملکرد آن‌ها در چارچوب نظام آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت

طراحي و ايجاد بانک اطلاعات مديران بخش دولتي و بانک اطلاعات استعدادهاي مديريت

طراحي و ايجاد بانک اطلاعات مدرسان و برگزاري مستمر دوره‌هاي آموزشي ويژه مدرسان

حمايت از تاليف، ترجمه، پايان نامه دکتري و کارشناسي ارشد مرتبط با علوم داری و تحول نظام مدیریتی کشور

همکاري و تعامل با حوزه‌هاي علميه كشور به منظور طراحي و اجراي دوره‌هاي آموزشي فرهنگي

پشتيباني از انجام پژوهش‌هاي کاربردي در نوآوري نظام‌ها و فرآيندهاي مديريت و اداره امور عمومي

پشتيباني پژوهشي از مستندسازي الگوهاي مديريتي موفق و موثر مديران کشور

استفاده از ظرفيت استادان، پژوهشگران، متخصصان حرفه‌اي بازنشسته

استفاده از ظرفيت‌هاي رسانه اي و مطبوعاتي در جهت فرهنگ‌سازي نظام اداري مطلوب

انجام مطالعات موردي به درخواست معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.