سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

طبیعت گردی ظرفیت مغفول استان یزد/ چالشهای اکوتوریسمی استان یزد

باوجود قرار گرفتن استان یزد در منطقه بیابانی کشور علاوه بر ظرفیت های فرهنگی و تاریخی قابلیت های فروانی نیز برای گردشگری طبیعی (اکو توریسم) دارد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

در استان یزد علاوه بر بناهای تاریخی، چشم اندازهای طبیعی و زیستگاه های حیات وحش وجود دارد که چندان برای علاقه مندان به طبیعت گردی در استان شناخته شده نیست 

با توجه به اهمیت زیستگاه های طبیعی حیات وحش، تلاش هایی برای معرفی این قابلیت ها انجام شده و کافی نبوده و نیازمند گسترش این برنامه ها است.

معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزدگفت: ظرفیت های گردشگری طبیعی زیادی در استان وجود دارد که تعدادی از آنها گستره ملی و حتی فرا ملی دارند.

حسن اکبری افزود: از جمله این مولفه ها می توان به عرصه های بیابانی و کویری، ریگزارها، تپه های شنی، مناطق ییلاقی شیر کوه و شب های پرستاره در بیابان اشاره کرد همچنین ،غار، چشمه، کوه و جنگل های باغ شادی شهرستان خاتم هم از دیگر جاذبه های طبیعی این استان است.

این کارشناس ارشد محیط زیست خاطرنشان کرد: زمستان ها در آبگیر های طبیعی و مصنوعی منطقه می توان گونه های وسیعی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی را مشاهده کرد که برای علاقه مندان به طبیعت گردی مناسب است.

وی اظهار کرد: از دیگر ظرفیت ها، پرندگان ویژه مناطق بیابانی مانند ˈهوبرهˈ و ˈزاغ بورˈ وˈ بالابانˈ است که راحت تر از بقیه نقاط ایران می توان آنها را مشاهده کرد.

این مسوول ادامه داد: در طبیعت استان کل، بز، میش، آهو، یوز پلنگ آسیایی، پلنگ، جبیر، آهو، گورخر، گوزن زرد ایرانی و کاراکال زندگی می کنند که بخشی از ظرفیت های گردشگری طبیعی یزد است.

اکبری، از فعالیت مراکز احیای گونه های جانوری خبر داد و حضور بخش خصوصی را در تکثیر حیات وحش مکمل جاذبه های طبیعی اعلام کرد.

وی اضافه کرد: برای استفاده مطلوب از چشم انداز های طبیعی باید دستگاه های گردشگری نگاه فنی تر و کابردی تری نسبت به موضوع داشته باشند.

این مسوول اکوتوریسم را شمشیر دوبله ای توصیف کرد و افزود: اکو توریسم می تواند آثار مثبت زیادی برای کشور و حفظ طبیعت داشته باشد، اگر صحیح اجرا نشود زیان بار خواهد بود.

اکبری ادامه داد: در یزد ظرفیت های مردمی بسیار زیادی برای حفظ طبیعت وجود دارد که چنانچه دولت این ظرفیت ها را بکار گیرد نه تنها حیات وحش حفظ می شود بلکه نیازی به هزینه دولت نخواهد داشت.

این کارشناس ارشد محیط زیست اظهار داشت: کسانی که مایل به سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های مردمی در حفظ محیط زیست هستند، می توانند از راه گردشگری طبیعی درآمد کسب کنند.

وی گفت: مشکل این است که چارچوب حقوقی این کار فراهم نشده درحالی که دولت می تواند در این رابطه از مردم کمک بخواهد
./س


برچسب ها: ظرفیت ، اکوتوریسم ، یزد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.