سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

9 رشته صنایع دستی خراسان رضوی درآستانه نابودی

معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ، ازقرارگرفتن ، 9 رشته صنایع دستی استان در آستانه منسوخ شدن و نابودی خبر داد.

حسین خواجه بیدختی در گفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، گفت : این رشته ها شامل چادر شب بافی ، پوستین دوزی ، رنگرزی گیاهی ، احجام سنتی ، آینه کاری ، نمد مالی ، مسگری ، چارق دوزی و گره چینی است.

وی افزود : یکی از دلایل منسوخ شدن این رشته ها زندگی مدرن و فاصله گرفتن از زندگی سنتی و تغییر نیاز ها است و این موضوع موجب شده است اغلب محصولات رشته های سنتی کاربرد و استفاده چندانی نداشته باشند و با گذر زمان و با پایان عمر برخی هنرمندان و اساتید این رشته ها محصولاتی از این دست دیگر تولید نشود.

خواجه بیدختی ادامه داد: این امر موجب شده است تعدادی از رشته های قدیمی و سنتی در استان از جمله گیوه دوزی ، جاجیم بافی ، شعر بافی ، کلنگری ، صحافی سنتی ، برک بافی ، قفل سازی ، علامت سازی و دباغی سنتی کاملا منسوخ شوند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت : از مجموع بیش از 250 رشته صنایع دستی کشور بیش از 90 رشته صنایع دستی در این استان فعال است که 10 رشته خاص و بومی خراسان رضوی است.

انتهای پیام//س

برچسب ها: صنایع ، دستی ، منسوخ ، نابودی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.