سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رابرت فورد: آمریکا در سوریه شکست خورد

سفیر سابق آمریکا در سوریه با اشاره به این که بحران این کشور ادامه خواهد یافت سیاست های واشنگتن را در سوریه شکست خورده ارزیابی کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران،  "رابرت فورد" در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی العربیه در واشنگتن درباره تحولات سوریه و در پاسخ به این پرسش که آیا برخی گروه های تروریست در سوریه شایسته حمایت توسط آمریکایی ها هستند،گفت: به سود منافع ملی آمریکاست که از مخالفان میانه روی مسلح در سوریه حمایت شود ولی در حمایت مادی از گروه های مخالف دو چالش اساسی وجود دارد. نخست این که باید گروه های مخالف اثبات کنند که شایسته دریافت کمک های آمریکا هستند و چالش دوم چگونگی ارسال کمک های مادی به گروه های مسلح در سوریه است. این دو چالش بزرگ است ولی می توان راه حل های مناسبی برای آن پیدا کرد. 

***  بسیاری از مردم این شهر از مداخله نظامی آمریکا در سوریه نگران هستند
وی درباره سفر احمد الجربا رئیس ائتلاف مخالفان نظام سوریه به آمریکا و در پاسخ به این پرسش که خواسته مخالفان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه است، آیا آمریکا می تواند این خواسته مخالفان را عملی کند،گفت: استقرار این منطقه در سوریه بسیار دشوار است و هیچ نوع حمایت سیاسی بین المللی از چنین طرحی در سوریه وجود ندارد و حتی در میان مردم آمریکا نیز در حمایت از این طرح شک و تردیدهای زیادی وجود دارد. من در شهر بالتیمور که در نزدیکی واشنگتن قرار دارد زندگی می کنم و بسیاری از مردم این شهر از مداخله نظامی آمریکا در سوریه نگران هستند.

***  بیشتر نیروهای ارتش آزاد از تجربه کافی برای دریافت کمک‌های مرگبار آمریکا برخوردارند
وی مدعی شد بیشتر نیروهای ارتش آزاد از تجربه کافی برای دریافت کمک‌های مرگبار آمریکا برخوردارند.

*** تاکتیک های آمریکا شکست خورده بود
فورد درباره کناره گیری خود از  کار در وزارت خارجه آمریکا گفت: من با ناامیدی زیادی روبرو شدم. ما راهبرد خوبی برای برگزاری مذاکرات جهت تشکیل دولت انتقالی با حضور نظام سوریه و گروه های مخالف داشتیم ولی تاکتیک های آمریکا شکست خورده بوده است. بسیار ضروری است که فشارها بر نظام بشار اسد افزایش یابد چرا که بدون این فشارها وی درباره تشکیل دولت انتقالی گفتگو نخواهد کرد. همچنین بدون این فشارهای واقعی نمی توان مذاکرات واقعی برگزار کرد.

*** مداخله نظامی در سوریه به عنوان گزینه های آمریکا در سوریه نبود
وی مدعی شد: گزینه مداخله نظامی در سوریه به عنوان گزینه های آمریکا در سوریه نبوده است چرا که مردم آمریکا نمی خواهند وارد جنگ جدیدی شوند. نظامیان آمریکایی در سال 2011 از عراق خارج شدند و واشنگتن نیروهای زیادی در افغانستان ندارد و مردم آمریکا بیشتر بر مشکلات داخلی به ویژه مشکلات اقتصادی خود توجه دارند.

فورد در پاسخ به این پرسش که برخی از مقامات آمریکایی می گویند این کشور از فشار واقعی برای اعمال فشار بر نظام سوریه استفاده نکرده است تا این نظام سرنگون شود، گفت: ما امیدوار بودیم از طریق فشارهای سیاسی و اقتصادی که بر نظام سوریه از طریق متحدان خود در اروپا و آسیا اعمال می کنیم نظام سوریه مجبور شود درباره تشکیل دولت انتقالی مذاکره کند. ما پس از این فشارها بود که کنفرانس ژنو را برگزار کردیم و روسیه و آمریکا درباره بیانیه ژنو به عنوان یک چارچوب کلی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه موافقت کردند.

*** نتوانستیم از شمار حامیان اسد بکاهیم
وی در پاسخ به این پرسش که دولت آمریکا خود را به معادله تشکیل دولت انتقالی بر اساس موافقت نظام سوریه متعهده کرده ولی رسیدن به این هدف غیر ممکن است، چگونه واشنگتن خود را به یک معادله غیر ممکن متعهد کرده است، گفت: نظام سوریه از عناصر حمایتی مختلفی برخوردار است و حمایت مادی و سیاسی در اختیار این نظام قرار می گیرد. ما امیدوار بودیم که با افزایش فشارها بتوانیم اطرافیان بشار اسد از وی جدا شوند ولی باید به صراحت اعلام کنیم که در این زمینه شکست خوردیم و این فشارها کافی نبوده است.

*** نظام سوریه توانست بماند
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سوریه به ایران باختید، گفت: فکر نمی کنم که بحران سوریه پایان یافته باشد. بنابراین جنگ پایان نیافته است ولی نظام سوریه توانست بماند.

*** کمک تسلیحاتی به مخالفان بدهیم
وی در پاسخ به این پرسش که گروه های مخالف نظام سوریه به چه کمک هایی نیازمندند، گفت: تجربه آمریکا در جنگ های خود در قرن بیستم نشان می دهد که برای این که عملیات نظامی موفقیت آمیزی در سوریه داشته باشیم باید به کمک های تسلیحاتی و غذایی نیازمندند و باید ارسال این کمک ها ادامه داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئله همکاری شما با ژنرال پترائوس درباره سوریه چیست، گفت: ما با یکدیگر در عراق در زمان جنگ در این کشور همکاری می کردیم. در هفته گذشته در کنگره آمریکا درباره تحولات عراق و اهداف گروه داعش و سیاست های آمریکا در عراق گفتگو کردیم.


انتهای پیام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.