سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حال و هوای روزه‌داری در هوای فوتبالی برزیل

در روزهای کوتاه و هوای مطبوع برزیل در این فصل از سال، روزه‌داری برای جمعیت روبه افزایش مسلمانان چندان سخت نیست هر چند مسلمانان از بعضی جهات با دشواری‌هایی روبرو هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، برای «ابراهیم نشاواتی»، پناهنده 19 ساله سوری که اولین رمضان خود را دور از خانه تجربه می‌کند، روزه‌داری در برزیل تاحدی عجیب است.

وی که برای نماز و افطار به تنها مسجد برازیلیا، پایتخت برزیل، رفته می‌گوید: روزه‌داری اینجا (نسبت به سوریه) کار سخت‌تری است. همه در حال خوردن و آشامیدن هستند چون اغلب برزیلی‌ها مسیحی هستند. برای من این حالت کمی عجیب است.

ابراهیم که به همراه سه برادر و پدر و مادر خود حدود شش ماه پیش سوریه را به دلیل جنگ داخلی ترک کرده و اکنون در برزیل زندگی می‌کند، می‌افزاید: البته روزه‌داری در برزیل آسانی‌های خاص خود را هم دارد. در کشور من، این وقت سال، هوا بسیار گرم و روزها بلند است. اما اینجا روزها کوتاه و هوا بسیار دلپذیر است.

بنابر این گزارش، حدود 36 هزار مسلمان در برزیل زندگی می‌کنند که درصد کمی از جمعیت 199 میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند اما آمارها حاکی از آن است که تعداد مسلمانان برزیل با سرعت بالایی در حال افزایش است و در فاصله سال‌های 2000 تا 2010 افزایش 29 درصدی داشته است.

در برازیلیا، بسیاری از مسلمانان برای نماز در مرکز اسلامی در شمال این شهر جمع می‌شوند.

یاسین عدنان، مترجم سفارت عراق که برای نماز و افطار به مسجد برزیلیا آمده و اصالتاً مراکشی است، می‌گوید: حدود 3 تا 5 هزار مسلمان در برازیلیا زندگی می‌کنند. شرایط برزیل تا حدی روزه‌داری را برای من سخت می‌کند. من به خشکی هوای اینجا و نحوه پوشش مردم عادت ندارم. از طرف دیگر در خیابان‌ها دائماً بوی قهوه می‌آید و من عادت به خوردن قهوه دارم.

یاسین که در ماه رمضان اوقات زیادی را در مسجد می‌گذارند، می‌گوید: البته در عراق و کویت هوا در این وقت سال بسیار گرم است و ما در آنجا مجبور بودیم با تغذیه خاص از تشنگی مفرط در طول روز جلوگیری کنیم.

وی افزود: مسجد برازیلیا برای روزه‌داران غذاهای پرانرژی مانند عسل، انواع خشکبار و ماست تهیه می‌کند اما در خانه ما، باتوجه به این که همسرم برزیلی است، غذاهای سنتی ماه رمضان وجود ندارد.

امسال رمضان به دلیل همزمانی با جام جهانی فوتبال در برزیل و روزه گرفتن بازیکنان مسلمان در این رقابت‌ها مورد توجه قرار گرفت. اعضای تیم ملی الجزایر در آخرین بازی خود مقابل تیم آلمان روزه بودند و بازی خوبی را در مقابل این تیم به نمایش گذاشتند اما در وقت اضافه با نتیجه 2 بر 1 بازی را واگذار کردند.

عدنان می‌گوید: بازیکنان این تیم می‌توانستند به خاطر شرایط خاص خود روزه‌ نگیرند اما می‌فهمم که چرا این کار را نکردند. آن‌ها مسلمان هستند و با روزه‌داری خو گرفته‌اند. چند ساعت تشنگی کسی را از پای در نمی‌آورد.

بختیار بینالام از بنگلادش که یک سال و نیم است به عنوان پیشخدمت در برازیلیا کار می‌کند، می‌گوید: دیدن خوردن و آشامیدن مردم در بازی‌های جام جهانی روزه‌داری را برای من سخت نمی‌کند. روزه یکی از زیباترین جلوه‌های دین من است و من از انجام آن بسیار خوشحالم.

وی تاکید می‌کند: روزه فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست، بلکه بخشش و کمک به مردم نیز هست./World Bulletin

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.