سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

جایگاه ویژه صادرات صنایع دستی در بخش اقتصاد استان

رشد صادرات صنایع دستی باعث رونق بیش از پیش حضور گردشگران و هنرمندان کشور در استان ما خواهد شد که به خودی خود جایگاه ویژه ای رو در بخش اقتصاد استان اشغال خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان گفت :صنایع دستی به مجموعه محصولاتی گفته می شودکه بخش عمده ای از فرایند این محصولات به وسیله دست انجام می شود .

علی محمدی با اشاره به وجود صنایع دستی فروان در استان زنجان افزود : چاقو یکی از مهمنرین صنایع دستی استان محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه ملیله یکی دیگر از هنرهای دستی مهم استانمان محسوب می شود ادامه داد: ملیله ساخته شده جزو شاهکارهای بخش هنری کشور محسوب می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان چارق ؛گلیم ،جاجیم و صنعت مسگری را از دیگر هنرهای دستی استان زنجان عنوان کرد .

علیمحمدی ادامه داد :بیشتر تولید بخش صنایع دستی ما مربوط به چاقوسازی است که در این زمینه جایگاهی ویژه ای در کشور داریم .

وی به ابزار الاتی که در این حوزه ساخته می شود اشاره و تصریح کرد : کارد هاو چنگال های اشپزخانه ،کارد های میوه خوری ومجموعه های مختلفی همچون قلم تراش ،قیچی های باغبانی و مجموعه های مختلفی که در استان تولید شده ودر داخل و خارج کشور مشتری خاص خود را دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان اضافه کرد :بنا به دلایلی امار بسیار دقیقی از میزان صنایع دستی صادر شده از استان نداریم ولی امار غیر رسمی که توسط تولید کنندگان ارائه می شود حاکی از صادرات نسبتا خوبی است که به خصوص در بخش چاقو و مس استان داریم.

علی محمدی با اشاره به اینکه امار غیر رسمی ما حدود 2 میلیون دلار صادرات را از استانمان که از مبادی گمرکی مختلف در سطح کشور انجام می شود را نشان می دهد اظهار امیدواری کرد : با توجه به دستور مقام معظم رهبری برای نام گذاری سال با عنوان سال اقتصاد ی ؛ صنایع دستی ما هم با برداشتن موانعی که در زمینه ی صادرات در استان وجود دارد شاهد رشد در این زمینه باشد.

وی ادامه داد :بزرگترین ویژ گی که صنایع دستی دارد ارزش افزوده بسیار بالای این حوزه است زیرا با استفاده از کمترین مواد  بالاترین ارزش افزوده را دارد.

این مسئول با اشاره به جایگاه بسته بندی در امر صادرات صنایع دستی تصریح کرد : از کارشناسان و مجموعه های بخش خصوصی که در زمینه ی بسته بندی در حال فعالیت هستند دعوت میشود تا در کنار هنرمندان برای بسته بندی محصولاتی که تحت عنوان محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی تولید و صادر می شوند قرار گیرند تا شاهد رشد صادرات این محصولات از استانمان باشیم .

علی محمدی تاکید کرد :امیدواریم با حضور این بخش ها و هنرمندان و صاحبان تخصص های مختلف در کنار هنر مندان صنایع دستی روز به روز شاهد اوج گرفتن این هنر و صنعت دراستان باشیم .

وی خاطر نشان کرد : این اوج گیری باعث رونق بیش از پیش حضور گردشگران و هنرمندان کشور در استان ما خواهد شد که به خودی خود جایگاه ویژه ای رو در بخش اقتصادی اشغال خواهد کرد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.