آیه 10 سوره حجرات
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُواْ بَینَ أَخَوَیکمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکمْ تُرْحَمُونَ
همانا مؤمنان با یکدیگر برادرند، پس میان برادران خود، (در صورت اختلاف و نزاع) صلح و آشتی برقرار کنید و از خدا پروا کنید تا مورد رحمت قرار گیرید.
* این آیه، رابطهٔ مؤمنان با یکدیگر را همچون رابطهٔ دو برادر دانسته که در این تعبیر نکاتی نهفته است، از جمله:
الف) دوستی دو برادر، عمیق و پایدار است.
ب) دوستی دو برادر، متقابل است، نه یک سویه.
ج) دوستی دو برادر، بر اساس فطرت و طبیعت است، نه جاذبههای مادی و دنیوی.
د) دو برادر در برابر بیگانه، یگانهاند وبازوی یکدیگر.
ه) اصل و ریشه دو برادر یکی است.
و) توجّه به برادری مایهٔ گذشت و چشمپوشی است.
ز) در شادی او شاد و در غم او غمگین است.
* امروزه برای اظهار علاقه، کلمات رفیق، دوست، هم شهری و هم وطن بکار میرود، امّا اسلام کلمه برادر را بکار برده که عمیقترین واژههاست.
* رابطه برادری، در گرو ایمان است. (مسائل اقتصادی، سیاسی، نژادی، جغرافیایی، تاریخی و... نمیتواند در مردم روح برادری به وجود آورد.) «انّما المؤمنون اخوة»
جانِ گرگان و سگان از هم جداست متّحد، جانهای شیران خداست
* برادری بر اساس ایمان، مشروط به سنّ، شغل، سواد و درآمد نیست. «انما المؤمنون اخوة»
*هیچ کس، خود را برتر از دیگران نداند. «اخوة» (آری، میان والدین و فرزند برتری است، ولی میان برادران، برابری است.)
* برای برقراری صلح وآشتی، از کلمات محبّتآمیز و انگیزهآور استفاده کنیم. «اخوة فاصلحوا»
* جلوگیری از نزاع و اقدام برای اصلاح و برقراری صلح، وظیفهٔ همه است، نه گروهی خاص. «فاصلحوا»
* اصلاح کننده نیز خود را برادر طرفین درگیر بداند. «فاصلحوا بین أخویکم»
* اصلاح و آشتی دادن، آفاتی دارد که باید مراقب بود. «فاصلحوا... و اتقوا اللّه»
* صلح و صفا، مقدّمهٔ نزول رحمت الهی است. «فاصلحوا... ترحمون»
* جامعه بیتقوا، از دریافت رحمت الهی محروم است. «اتقوا اللّه لعلّکم ترحمون»برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید