سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اجتماعی ناجا در یادداشتی نوشت

شش فضیلت تسهیل‌گر رشد و بالندگی و تضمین کننده امنیت و آرامش هستند

معاون اجتماعی نیروی انتظامی، خردمندی، جرأت ورزی، انسانیت، عدالت، میانه‌روی و تعالی جویی را شش فضیلت تسهیل‌گر رشد و بالندگی و تضمین کننده امنیت و آرامش معرفی کرد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سعید منتظرالمهدی طی یادداشتی 6 فضیلتی را که هم تسهیل‌گر رشد و هم تضمین کننده امنیت و آرامش در جامعه است، را عنوان کرد.
 
معاون اجتماعی نیروی انتظامی در این یادداشت آورده است: هم ادیان بزرگ، به ویژه ادیان ابراهیمی، هم حکما و فلاسفه بزرگ و هم اخیراً اندیشمندان علوم انسانی و رفتاری، تاکید نموده اند که آدمیان با کسب فضائل شخصیتی و اخلاقی می‌توانند گام در راه سعادت و خوشبختی نهند و ایمنی و آرامش ژرف و پایدار را نصیب خود سازند. آنها از بین فضائل پر تعداد، به ویژه بر شش فضیلت تاکید ویژه ورزیده اند.
 
چه، فراچنگ زدن هر یک از این شش فضیلت از یک سو می تواند بستر و زمینه "درون- روانی" را برای دست‌یابی به سایر فضائل فراهم سازد و از دیگر سو فرایند رشد و تعالی را تسهیل می نماید.
 
فضائل شش گانه تسریع گر و تسهیل ساز رشد و فرا بالیدن آدمی عبارتند از:
 
1- خردمندی
 
2- جرأت ورزی
 
3- انسانیت
 
4- عدالت
 
5- میانه روی
 
6- تعالی جویی
 
در سطوری که در پی می آید هر یک از این شش فضیلت به اجمال تشریح می‌شوند.
 
یک. خردمند به کسی گفته می‌شود که نه تنها مشتاقانه و لاینقطع به کسب علم و دانایی می پردازد بلکه دانش و معرفت فراچنگ زده شده خود را در صحنه عمل و رفتار نیز به کار می‌بندد. او عالم با عمل است نه عالم بی عمل. از همین روی با تأمل در همه ابعاد زندگی او می‌توان نشانی از خردمندی و دانایی را نشان کرد. اندیشمندان با مداقه روشمند در منش و رفتار خردمندان چند شاخص اساسی را معرفی کرده اند که با تامل در آنها به سهولت می توان خردمندان را از غیر خردمندان تمیز داد.
 
آن شاخص‌ها عبارتند از:
 
1- کنجکاوی فراوان برای سردر آوردن از ماهیت پدیده ها
 
2- شور و اشتیاق بسیار برای یادگیری و دانستن
 
3- خلاقیت و ابتکار در ابعاد مختلف زندگی
 
4- تفکر نقادانه و واکاوی اندیشمندانه آراء و نظرات
 
5- هوش و درک بالا ( اعم از هوش شخصی، اجتماعی و ...)
 
6- داشتن چشم انداز و دورنمای روشن برای زندگی
 
دو. فرد با جرأت (جرأت ورزی) به کسی اطلاق می‌شود که برای تحقق اهداف خویش از موانع درونی و بیرونی نمی هراسد و با طرح و نقشه و تدبیر دقیق موانع را یک به یک از میان می‌راند. چنین فردی زندگی را به منزله صحنه مبارزه و کارزار می نگرد و خود را "مبارزی" می‌داند که مشکلات پیش رو را باید با "سخت‌ورزی" و "مقاومت" یک به یک از میان براند و پیروزی را از آن خود سازد. این فضیلت، همچون فضیلت پیش گفته، دارای چند شاخص (ویژگی) است که با مداقه در آنها می‌توان افراد "پر شهامت" را از افراد غیر آن تمییز داد.
 
آن شاخص‌ها عبارتند از:
 
1- بی باکی و نهراسیدن از موانع و سختی ها
 
2- پشتکار، جدیت و تلاش مجدانه برای دست یابی به اهداف
 
3- انسجام و هماهنگی درونی
 
سه. فرد برخوردار از فضیلت "انسانیت" در روابط بین فردی شایستگی‌های زیادی از خود نشان می دهد، او روابط مثبتی با دیگران دارد و "تعارضات میان فردی" را با سعه صدر و گفتگو از میان می راند و آدمیان را، صرفنظر از نژاد و جنسیت و... آنان، ارج می نهد. فضیلت انسانیت با دو شاخص اساسی مشخص می‌شود.
 
آن دو شاخص عبارتند از:
 
1- مهربانی و خوش خلقی در برابر دیگران
 
2- ظرفیت بالا برای عشق ورزیدن به نوع بشر
 
چهار. عدالت پیشگی ویژگی کسانی است که به مراتب "شهروندی" دست یافته اند. آنان "خودمحوری" را به کنار نهاده اند و خود را در برابر جامعه‌ای که در آن زیست می‌کنند، متعهد و مسئول می دانند. آنان عمیقاَ به این اصل که "آنچه را بر خود نمی‌پسندی برای دیگری هم مپسند" پایبندند. این فضیلت ویژه، دارای سه شاخص کلیدی است.
 
آن سه شاخص عبارتند از:
 
1- احساس مسئولیت در قبال دیگران و وفاداری به مواعید و قول و قرارها
 
2- رعایت انصاف در برابر دیگران، بویژه به هنگام داوری
 
3- پیشگامی در انجام رفتارهای جمعی و اخلاقی
 
پنج. فرد برخوردار از فضیلت "میانه روی" (اعتدال) هرگز تسلیم سائق‌هایی که او را به زیاده روی در هر نوع کنشی، یا در ارضای هر نوع نیازی، سوق می دهند، نمی‌شود. او قادر است "تکانه" های خود، تکانه‌هایی نظیر خشم و عصبانیت و ترس و نفرت و نیز تکانه‌های جنسی، را مدیریت کند و از بروز غیر متمدنانه و خام و اجتماعی نشده آنها، ممانعت به عمل آورد؛ این فضیلت نیز دارای سه شاخص کلیدی است که با تامل در آنها می توان فرد واجد آن را از دیگران تمیز داد.
 
آن سه شاخص عبارتند از:
 
1- خویشتن‌ داری (کنترل نفس) و خود نظم بخشی
 
2- دوراندیشی و ملاحظه‌کاری و دقت
 
3- تواضع و فروتنی
 
شش. ششمین و البته مهمترین فضیلتی که برای رسیدن به آن باید جهد و جد نمود، "تعالی‌ جویی" است.
 
این فضیلت برتر انسانی، ما را با دنیای بزرگتر پیوند می دهد و ما را از "بودن" به سوی "شدن" رهنمون می‌ کند. از آن گذشته، فضیلت تعالی جویی، آدمی را به عالی‌ترین سطح رشد و شکوفایی سوق می دهد و رضایت و خرسندی درونی ژرفی را نصیب او می‌سازد. این فضیلت دارای هفت شاخص کلیدی است.
 
آن شاخص‌ها عبارتند از:
 
1- ظرفیت بالا برای ارج نهادن به ابعاد زیبایی شناختی خلقت
 
2- توان قدرشناسی و قدردانی از دیگران
 
3- امید و خوش‌بینی و گرفتار نشدن در دام اندوه و ناامیدی و استیصال
 
4- دین باوری، ارزش ‌مداری و هدفمندی
 
5- قدرت بخشندگی و اغماض
 
6- ظرفیت شوخ‌ طبعی، نشاط و شادابی
 
7- داشتن شور و اشتیاق و سر زندگی
 
انتهای پیام/

برچسب ها: ناجا ، امنیت ، فضیلت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.