سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

امکان تبدیل فارس به قطب تولید و تجارت گیاهان دارویی ‌

‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود، امکان تبدیل فارس به قطب تولید و تجارت گیاهان دارویی در کشور وجود دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، محمدمهدی قاسمی شنبه 14 تیرماه در جمع خبرنگاران افزود: توسعه کشت و تجارت گیاهان دارویی علاوه بر کسب درآمد مطلوب برای کشاورزان ، ارزآوری برای کشور و احراز جایگاه شایسته در بازار جهانی، باعث شکوفایی و توسعه پایدار کشور می‌شود.

وی گفت: کشور ما به لحاظ اقلیمی کشوری ممتاز با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی است که حدود هشت هزار گونه گیاهی در ایران رویش دارند که از نظر تنوع گونه‌ای، دو تا سه برابر قاره اروپا است و از این گونه بیش از دو هزار و 100 گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌ای، آرایشی و بهداشتی و سایر مواد هستند که نزدیک به هزار و 730 گونه آن به عنوان گیاهان بومی ایران ( اندمیک) شناخته شده‌اند.

این مقام مسئول، به نگرش جهانی در مصرف داروهای با منشاء گیاهی و فراورده‌های طبیعی اشاره و اضافه کرد: به لحاظ این رویکرد جهانی، حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی در سال‌های اخیر به بیش از 25 درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: براساس پیش بینی بانک جهانی در سال 2050 گردش مالی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به پنج هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

قاسمی اظهارکرد: طی سال‌های اخیر در کشور ما اقدامات بسیارخوبی در این زمینه آغاز شده است و با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، مواد گیاهی فراوری شده و به صورت محصولاتی با ارزش افزوده مناسب، تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌شود

قاسمی خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته، مسیر صادرات کشور از خام فروشی به تدریج تغییر کرده و هم اکنون صادرات از مواد خام به تولید مواد فرآوری شده با ارزش افزوده بالا رسیده است. به طوری‌ که شاهد حضور محصولات متعدد گیاهی ایران در بازار های جدید اربیل، سلمانیه، تاجیکستان، ترکمنستان و همچنین دم نوش‌های ایرانی در بازارهای اروپایی هستیم.

وی با اشاره به یکی از برنامه های محوری تجارت گیاهان داروئی در بحث بازاریابی گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری و استخراج مواد موثره گیاهان دارویی و معطر به عنوان یک تجارت می‌تواند علاوه بر معرفی قابلیت‌های طبیعی در فارس، جذب گردشگر نیز سودآوری مناسبی داشته باشد.

قاسمی ارزش افزوده گیاهان دارویی را قابل توجه دانست و گفت: ارزش افزوده در زمینه گیاهان دارویی مختلف با برنامه‌ریزی بیش از شرایط کنونی نیز قابلیت افزایش را دارد و این ظرفیت در کشور و استان موجود است.

وی خاطرنشان کرد: برای ورود به بازارهای جدید دنیا باید برنامه‌ریزی با دید توسعه‌ای داشته باشیم و یکی از بخش‌هایی که با کمک بخش خصوصی و جهاد کشاورزی فارس می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، مبحث گیاهان دارویی است.

این مقام مسئول ‌با این توضیح که کشت گیاهان دارویی، نیاز به مراقبت‌های خاص، به‌ویژه در زمان وجین و برداشت دارد و این امر خود نیازمند نیروی انسانی کافی است، افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی می‌تواند نرخ بیکاری در استان را نیز کاهش دهد.

‌انتهای پیام/م


منبع: ایسنا
برچسب ها: شیراز ، گیاهان ، دارویی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.