سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویرانگری فرهنگی، تدوام فرهنگ غارتگران +تصاویر

پس از آنکه «داعش» شهر موصل و استان نینوا را اشغال کردند، در نخستین اقداماتشان برخی از نمادهای فرهنگی این شهر را از بین بردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،شبه‌نظامیان داعش در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی از عراق را تصرف کرده‌اند. اکنون بیم آن می‌رود که میراث فرهنگی عراق به دست آنان نابود شود. از هم‌اکنون می‌توان در مناطق اشغال‌شده، نشانه‌هایی از ویرانگری فرهنگی داعش را مشاهده کرد.


تخریب تندیس دو شاعر

مجسمه ابی تمام (۷۷۷-۸۴۵ م) از شاعران برجسته ادبیات عرب در دوران خلافت معتصم عباسی یکی از این نمادهای فرهنگی در شهر موصل بود که به دست پیکارجویان داعش نابود شد.

 

ابی تمام، از شاعران مهم جهان عرب در قرون وسطی است. پیش از این گروه سلفی «جبهة النصرة» که با «داعش» هم رقابت دارد، در خرداد ماه سال ۹۲ مجسمه ابی تمام در شهر «جاسم» در سوریه را به آتش کشید و سپس باقی‌مانده آن را منفجر کرد. ظاهراً این دو گروه تکفیری بر سر نابودی نمادهای فرهنگی نیز با غرب که در جنگ 2003 دست به غارت گسترده آثار باستانی زد، رقابت دارند.

 

پیکارجویان «داعش» پس از فتح موصل، تندیس عثمان الموصولی (۱۸۵۴–۱۹۲۳)، شاعر و ترانه‌سرای نامدار عراقی را با جرثقیل از جا کنده و نابود کردند.


تخریب نمادهای مذهبی

این گروه همچنین میثاق دوستی با مسیحیان را زیر پا گذاشتند و به کلیسای کلدانیه در منطقه الشفاء در شهر موصل هجوم بردند، ابتدا ساعت کلیسا و سپس مجسمه مریم را شکستند.


 

 

مجسمه عزالدین، تاریخ‌نویس عرب و مورخ رویدادهای جنگ صلیبی

 

 

ستیزه‌جویان داعش، تحت تأثیر آموزه‌های وهابیت، نمادهای فرهنگی، عمارت‌های باستانی، زیارتگاه‌ها و آثار هنری را نماد شرک تلقی می‌کنند و نابودی این نمادها را وظیفه شرعی‌ خود می‌پندارند!

 

آرامگاه عزالدین، مورخ برجسته عرب در موصل هم به دست ستیزه‌جویان داعش ویران شده است.

 

عزالدین تحت تأثیر تاریخ طبری، نوشته محمد طبری، تاریخدان برجسته ایرانی شرح کاملی از وقایع صدر اسلام در دوران پیامبر و همچنین وقایع جنگ‌های صلیبی را در کتاب «الکامل فی‌التاریخ» آورده است. واژه «جنگ صلیبی» که بعدها بارها مورد استفاده منتقدان و تاریخ‌نویسان مسلمان قرار گرفته، از ابداعات اوست. بسیاری از وقایعی که امروز در عراق و سوریه اتفاق می‌افتد، شباهت حیرت‌انگیزی به رویدادهای جنگ صلیبی دارد که وصف آن در «الکامل فی التاریخ» عزالدین آمده است.


مزار یونس پیامبر

مزار یونس پیامبر هم در شهر موصل قرار دارد. بسیاری از فعالان میراث فرهنگی عراق از این واهمه دارند که پیکارجویان «داعش» این زیارتگاه را نیز نابود کرده باشند.

 

 

مسجد جامع‌النبی در موصل، مزار یونس پیامبر

 

 

روزنامه «الزمان» چاپ بغداد گزارش داده است که پیکارجویان داعش امام جماعت مسجد جامع‌النبی در موصل را به قتل رسانده‌اند. آرامگاه یونس پیامبر در این مسجد قرار دارد.

 

آنان در بهمن ماه ۹۲ مسجد تاریخی «المنصوره» در شهر رقه سوریه را ویران کرده بودند. همچنین مجموعه‌ای ازدست‌نوشته‌ها  و نسخ خطی کتاب‌های نایاب از کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی شهر موصل را تاراج کرده و به یغما برده‌اند. در سال‌های گذشته، بخش مهمی از درآمد ستیزه‌جویان مسلمان از محل فروش آثار میراث فرهنگی تأمین می‌شده است.

 

سال ۲۰۰۳ که با حمله ائتلاف غربی به رهبری آمریکا و بریتانیا به عراق آغاز شد و به سرنگونی صدام دیکتاتور این کشور منجر شد، بسیاری از آثار باستانی مهم عراق تخریب و یا با غارت شدن سر از کلکسیون ها و موزه های کشورهای اروپایی و آمریکا درآورد و در واقع گروهک تروریستی داعش و غرب دو لبه قیچی علیه نابودی میراث فرهنگی عراق عمل کرده اند داعشی که گفته می شود این روزها با حمایت های نرم افزاری غرب مانند آموزش نیروها و حمایت رسانه ای همچنان از هیچ خشونت و جنایت در عراق فروگذار نیست.

 

منبع: جام نیوز
برچسب ها: ویرانگری ، فرهنگی ، داعش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.