سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کریستین‌ ساینس ‌مانیتور:

3 مشکل اصلی در راه دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با اشاره به مشکلات عمده در راه توافق هسته‌ای نوشت که آمریکا به دنبال یک توافق ۲۰ ساله است اما ایران خواستار توافق ۳ ساله است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه "کریستین ساینس مانیتور"  در گزارشی در خصوص  موارد مشکل ساز در مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: برهه مهم در مذاکرات هسته‌ای ایران و اطمینان از این‌که این کشور در پی ساخت سلاح هسته‌ای نیست فرا رسیده است.
در این مذاکرات دو طرف همدیگر را مجاب به برداشتن گام‌های لازم بزرگ برای حصول توافق جامع می‌کنند.
 
 این روزنامه آمریکایی ادامه داد: نکات قابل توجه پیچیده‌‌ ای بین طرفین مذاکرات و به خصوص  بین ایران و آمریکا به چشم می آید.
 
این روزنامه 3 مورد اصلی که طرفین درگیر باید برای حل آن تلاش کنندرا بیان کرده است که بدین شرح می باشد.

 
*فرآیند غنی‌سازی اورانیوم
 
در ماه نوامبر موفقیت ایران در توافق مقدماتی صورت گرفته، به ‌رسمیت شناختن حق غنی سازی بود اما "اندازه و دامنه" ابن برنامه‌ها موضوعی مهم است. این‌جا مکانی است که دو طرف با هم و در حال مذاکره هستند به ویژه برای این‌که چه تعداد سانتریفیوژ  برای غنی سازی با خلوص بالاتر مورد استفاده قرار گیرد.
 
در حال حاضر ایران بیش از 9000 هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد و حدود 10000 سانتریفیوژ دیگر  نیز آماده شده اما عملیاتی نشده‌اند. این در حالیست که آمریکامی گویدکه ایران نیازی به این تعداد سانتریفیوژ ندارد و بمیگوید که روسیه پذیرفته تا سوخت مورد نیاز تاسیسات هسته‌ای بوشهر را تا سال 2021 آماده کند. 
 
در همین حال مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند که مایل به داشتن برنامه‌هسته‌ای "مستقل" هستند و درخواست کم کردن تعدادسانتریفیوژ را نمی پذیرند.
 
*تاسیسات آب سنگین اراک
 
در ادامه این گزارش آمده است :جامعه بین المللی سال‌هاست که نگران پروژه آب سنگین اراک که  قابلیت تولید پولتونیوم را دارد، است. البته حل مورد راکتور اراک به نسبت موضوع غنی سازی راحت است و ایران نیز به‌طور ضمنی تعدیل فنی در این زمینه را قبول کرده است.
 
بر اساس نظر برخی از کارشناسان این اصلاحات شامل کاستن از قدرت تاسیسات  این راکتور و تغییر سوخت آن است.
 
*مدت زمان توافق جامع
 
این روزنامه آمریکایی یکی دیگر از شکاف‌های موجود بین طرفین در مذاکرات هسته ای را "مدت زمان توافق جامع هسته‌ای" دانسته است.
 
بر طبق این گزارش آمریکا خواستار توافقی 20 ساله است اما ایران توافق در چارچوب زمانی 3 ساله را می‌خواهد که از دید آمریکا حساسیت‌هایی را نسبت به برنامه هسته‌ای ایران برمی انگیزد.
 



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.