سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط اولین دانش آموخته مقطع دکترای رشته سلامت و رفاه اجتماعی صورت گرفت

بررسی "پوشش بیمه‌ای" استانهای کشور

" پوشش بیمه ای " ، استانهای خراسان جنوبی ، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری بهترین وضعیت و استانهای قم و البرز در میان دیگر استانها ، کمترین پوشش بیمه ای را دارند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران،   " حسین محققی کمال "  اولین دانش آموخته مقطع دکتری رشته " سلامت و رفاه اجتماعی " کشور با  بررسی و ارزیابی وضعیت رفاه اجتماعی در استانهای مختلف کشور  افزود: وضعیت رفاه اجتماعی استان تهران ، رتبه هشتم را در میان دیگر استانها بدست آورد .

 " حسین محققی کمال "  اولین دانش آموخته مقطع دکتری رشته " سلامت و رفاه اجتماعی " کشور ،  این تحقیق را در قالب پایان نامه خود تحت عنوان " تحلیل وضعیت رفاه اجتماعی ایران: ارزیابی سری زمانی چهار دهه اخیر (ازسال 1347 لغایت 1390 ) " ارایه داد .

وی در کنار ارزیابی وضعیت رفاه اجتماعی در سری زمانی چهار دهه اخیر ، به بررسی وضعیت رفاه اجتماعی در استانهای مختلف ایران و مقایسه آنها با یکدیگر نیز پرداخت .

 براساس تحقیق انجام شده ، علاوه بر ارزیابی استانی وضعیت رفاه اجتماعی به تفکیک 31 استان کشور و مقایسه آنها با یکدیگر ، نتایج ارزیابی وضعیت استانها در شش مولفه رفاه اجتماعی و بیانگرهای آنها که شامل ( نرخ بیکاری ، نرخ مالکیت مسکن ، نرخ ثبت نام در مدرسه ، نرخ باسوادی افراد بالای 6 سال ، نرخ مرگ و میر نوزادان ، امید به زندگی ، پوشش بیمه ای ، تورم ، نابرابری درآمدی و تولید ملی ناخالص سرانه) می شود ، بدست آمده است .

نتایج بدست آمده از ارزیابی وضعیت استانها به تفکیک شاخص های رفاه اجتماعی ، نشان می دهند که استان تهران در دو بیانگر " نرخ باسوادی و امید به زندگی " از بهترین وضعیت در میان استانهای کشور برخوردار است ولی بلحاظ سه  بیانگر" نابرابری درآمدی ، مالکیت مسکن و پوشش بیمه ای " وضعیت مناسبی ندارد و بویژه که از نظر بیانگر " نرخ مالکیت مسکن " ، بدترین وضعیت را در میان استانهای کشور داراست  .

 براساس ارزیابی انجام شده، در دیگر استانها ، درزمینه " نرخ بیکاری " ، استان خراسان جنوبی کمترین نرخ و استان خوزستان بالاترین نرخ بیکاری را دارند ، درخصوص " نرخ مالکیت مسکن " ، استان تهران دارای کمترین نرخ و استان مازندران بالاترین نرخ مالکیت مسکن را دارد ، درمورد " نرخ ثبت نام در مدرسه " ، استانهای البرز، چهارمحال و بختیاری ، فارس ،لرستان ، خراسان های شمالی و جنوبی ، زنجان از بیشترین نرخ ثبت نام درمدرسه و استان قزوین از کمترین نرخ برخوردار است .

همچنین ، نتایج این ارزیابی نشان می دهد که در خصوص " نرخ باسوادی افراد بالای شش سال " ،  در استان سیستان و بلوچستان ، کمترین و در استان تهران ، بیشترین نرخ باسوادی را شاهد هستیم ضمن آنکه کمترین " نرخ مرگ و میر نوزادان " در استانهای البرز ، گیلان و تهران و بیشترین آن در استانهای  سیستان و بلوچستان و کردستان مشاهده می شود و در خصوص " نرخ امید به زندگی "  نیز  استانهای البرز و تهران ، دارای بیشترین نرخ و استانهای کردستان ، سیستان و بلوچستان و ایلام کمترین نرخ امید به زندگی از بدو تولد را دارند.

 لازم به ذکر است ، "محققی کمال " پژوهشگر این تحقیق ارزشمند ، برای ارزیابی رفاه اجتماعی در چهار دهه اخیر و همچنین ارزیابی استانی آن ، از متدولوژی ساخت شاخص های ترکیبی اتحادیه اروپا و سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه استفاده نموده است. 

 این محقق جوان کشورمان در این زمینه گفت : این متدولوژی که برای اولین بار در ایران معرفی و استفاده شده است ، بیشتر در علوم اجتماعی و علوم اقتصادی کاربرد دارد و به اعتقاد من چون شاخص جدید مطالعه ما که از طریق این متدولوژی ساخته شده است ، دارای ابعاد بیشتر و متنوع تری است ، لذا می تواند به ارزیابی واقع بینانه تر وضعیت رفاه اجتماعی ایران کمک کند.



انتهای پیام/
برچسب ها: بیمه ، استان ، سلامت ، رفاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.