سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

بررسی نقش بسته بندی در برقراری ارتباط با مصرف کننده

بسته بندی عامل اساسی برای فروش هر چه بیشتر اجناس و کالاهای تولیدی واحدها، ایجاد و پیدایش اشکال و روش هایی خاص، جدید و جذاب در ارائه آن محصولات به مصرف کنندگان است.

مدير صنايع کشاورزي و روستايي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: ترغيب به خريد و تکرار در خريد اساسي ترين مزاياي بهره گيري از بسته بندي به عنوان يک معيار تبليغاتي در عرصه تجارت است.

اياز برنو افزود: فروشگاه هاي بزرگ کاهش هزينه نيروهاي انساني و هم چنين کم شدن وقت خريد مصرف کنندگان را از مزاياي بسته بندي عنوان مي کنند.

وي تشريح کرد: بسته بندي موجب کاهش هزينه حمل و نقل و انبارداري محصولات و مواد غذايي براي کارخانه ها خواهد شد.

برنو از عناصر یک بسته بندی در جذب مشتری گفت و ادامه داد: يک بسته بندي خوب از عناصر مختلفي مانند جذابيت در نام، طراحي زيبا، تبليغات و قيمت مناسب براي جذب مشتري تشکيل شده است.

مدير صنايع کشاورزي و روستايي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي بسته بندي را از عوامل موثر در فروش مواد غذايي دانست و يادآور شد: توجه به پيشرفت هاي تکنولوژيکي متعدد در صنايع وابسته به بسته بندي به خصوص چاپ، باعث شده بسته بندي علاوه بر نگهداري مواد يکي از عوامل پويا و موثر بر فروش مواد غذايي و محصولات کشاورزي در بازار رقابتي تجارت محسوب شود.

وي ضمن عنوان نمودن تاثیرات ارزشمند بسته بندی تاکيد کرد: درج اطلاعات بر روي بسته ها و انتقال به مصرف کننده را بايد از تاثيرات ارزشمند بسته بندي قلمداد کنيم.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بسته بندی فشرده تَر محصولات پُرحجم مانند کاهو، کرفس، اسفناج و انواع سبزیجات لازم است تا از پُر شدن فضای بین آنها اطمینان حاصل شود و در اثر حمل و نقل دچار آسیب نشوند.

سعداله اسکندری با اشاره به وارد آمدن خسارت به میوه در بسته بندی افزود: بسته بندی میوه و سبزی نه تنها به بهبود کیفیّت محصول کمک نمی کند بلکه در اثر نامناسب بودن بسته بندی منجر به وارد شدن خسارت به محصول نیز می شود.

وی تصریح کرد: جایگذاری هر میوه به صورت جداگانه در کیسه های فوم و یا پلاستیکی و همچنین قرار دادن آنها درون کیسه های پاکتی و یا کاغذهای کرافت نیز به وسیله فعالان در بسته بندی محصولات کشاورزی اجرا می شود.

اسکندری با توصیه ای به فعالان در بسته بندی میوه ها ادامه داد: لطافت پوست میوه در صورتی که در بسته بندی به نحوی قرار گرفته باشد که منجر به ایجاد تماس میوه ها با یکدیگر و آسیب دیدن محصول شود، تاثیرگذار خواهد بود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: برای مثال هلو بیش از سیب و سیب بیش از مرکبات آسیب می بیند.

وی اظهار داشت: اگر محصولات زیاد شُل و یا زیاد فشرده بسته بندی شوند، خسارت به میوه وارد شده و به دلیل تحت فشار بودن محصول لِه شدن آن را به دنبال دارد.

اسکندری از روش های متداول بسته بندی میوه ها گفت و تاکید کرد: استفاده از روش متداول پیچیدن درون لایه های محافظ و یا کاغذهای نگهداری میوه و یا استفاده از شانه های میوه که درون کارتن میوه قرار می گیرند از روش هایی است که برای جلوگیری از این گونه خسارات مرسوم است.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران اذعان داشت: سلامت مصرف کننده، سهولت در مصرف و ارزش افزوده محصولات با بسته بندی تامین خواهد شد.

علی اکبر نژادرضا افزود: چنانچه فکر و برنامه ای برای حضور در بازارهای داخلی نداشته باشیم در بازارهای خارجی نیز با مشکل روبه رو خواهیم شد.

وی با اشاره به ویژگی های بسته بندی تصریح کرد: در شناسنامه هر کالایی، تاریخ تولید، انقضاء و ترکیبات تشکیل دهنده آن درج می شود.

نژادرضا ضمن عنوان نمودن مزایای مهم بسته بندی ادامه داد: حفظ محصول در حمل و نقل و کاهش ضایعات در توزیع را باید از مزایای بسته بندی های مناسب بدانیم.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: بسته بندی مرحله ای است که محصول وارد تعامل و برقراری ارتباط با مصرف کننده می شود.

وی از معایب فقدان شناسنامه در بسته بندی تولیدات گفت و تاکید کرد: فقدان شناسنامه در بسته بندی تولیدات اعم از باغی، دامی، زراعی و... مانع جلب نظر مشتریان در بازار خواهد شد.

براساس این گزارش، بسته بندی مناسب و زیبا یکی از ارکان اساسی در تولیدات یک مجموعه تولیدی و موفقیت آن در بازار رقابت بین المللی است و به طور کلی بسته بندی باید بتواند به وظایف اصلی یا عملکرد خود در سه زمینه اقتصادی، تکنیکی و تبلیغاتی پاسخگو باشد و با توجه به محدودیت های هر سه زمینه طراحی شده باشد. داشتن این ویژگی ها شرط اصلی نگرشی درست به آن است و بسته ای که فاقد هرکدام از زمینه ها باشد در یکی از بخش های تولید، توزیع یا فروش با مشکل مواجه خواهد شد.

هر قدر بسته بندی یک محصول، زیبا، مناسب، در برگیرنده مشخصات و معرف محصول و مهم این که مطابق با جنبه ها و خصوصیات روانشناختی خریداران باشد،به همان اندازه، از بازار و فروش خوبی برخوردار خواهد بود./س
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: نقش ، بسته بندی ، مصرف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.